Weapons of mass instruction? - a preliminary exploration of the link between madrassas in Pakistan and militancy
Om publikasjonen
Rapportnummer
2008/02326
ISBN
978-82-464-1631-1
Format
PDF-dokument
Størrelse
555.3 KB
Språk
Engelsk
Denne rapporten gir en foreløpig analyse av forbindelsene mellom religiøse skoler (madrassaer) i Pakistan og militante grupper. Tilgjengelig litteratur blir diskutert og vurdert i forhold til funn fra primærkilder som intervjuer, nyhetsartikler og informasjon fra ulike jihadiste nettsider.
Rapporten deler islamske militante grupper i Pakistan inn i fire kategorier ut ifra hvem gruppene oppfatter er sin hovedmotstander:
•
den globale kampen (mot vestlige mål)
•
grenseoverskridende kamp (”cross-border” jihad) i Afghanistan, Kashmir og India
•
politisk vold mot den pakistanske regjeringen og sikkerhetsstyrkene
•
sekterisk-religiøs vold
Studien forsøker å forstå i hvilken grad og eventuelt hvordan madrassaer er involvert i en eller flere av disse voldelige retningene og hvilken rolle madrasser eventuelt spiller i å fremme voldelige aksjoner. Enkelte madrassaer og deres forbindelser til militante bevegelser blir analysert.
Det er viktig å huske på at enkelte sammenhenger er enklere å vurdere enn andre. For eksempel er det vanskelig å avgjøre hvilke ideologisk retninger som er gjeldende for hver enkelt religiøs skole og hvorvidt og hvordan denne oppfordrer studentene til å ta del i en voldelig kamp. En grunn til dette er at mye av det formelle undervisningsmaterialet ofte er på arabisk (et språk flertallet av pakistanere ikke forstår). Det er derfor de muntlige leksjonene (på urdu) som vil ha størst innvirkning på studentene. Det er i praksis nærmest umulig å gjøre en systematisk kartlegging av dette.
Eksempler på deltakelse i demonstrasjoner og møter organisert av ekstremistiske organisasjoner, eller anklagende taler av ledende madrassa-ansatte, kan være med å styrke linken mellom madrassaer og militante grupper.
Studien finner liten støtte for påstanden om at det er svært tette og direkte forbindelser mellom pakistanske religiøse skoler og den globale jihad. Man finner imidlertid større grad av involvering med andre typer voldelig kamp.
Et annet funn i denne studien er at den jihadistiske læren ikke er unik for madrassaer, og å legge for mye vekt på madrassaer kan bli mistolket og være misledende p.g.a at pensumet som blir brukt i offentlige pakistanske skoler (der 70 prosent av alle registrerte elever studerer) også inneholder litteratur som kan skape et snevert syn på verden, og som kan gjøre en mottagelig for radikale ideologier. Denne delen av utdanningssystemet krever derfor større oppmerksomhet.