Vurdering av forebyggende sikkerhet innen kraft, petroleum og luftfart - sluttrapport til Sikkerhetsutvalget
Om publikasjonen
Rapportnummer
16/00702
ISBN
9788246428253
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.3 MB
Språk
Norsk
På oppdrag fra Sikkerhetsutvalget, oppnevnt 27. mars 2015, har FFI gjennomgått håndtering av forebyggende sikkerhet i sektorene kraft, petroleum og luftfart. Det er identifisert svakheter og anbefalt tiltak i forbindelse med revisjon av sikkerhetsloven med forskrifter.
Studien viser at sektorene er godt organisert, men at regulering og håndtering av forebyggende sikkerhet av naturlige årsaker er svært forskjellig. God sikkerhet innen luftfart krever utstrakt internasjonalt samarbeid under felles regelverk. Luftfartsloven med tilhørende forskrifter er av den grunn sterkt preget av EU-rettsakter som detaljert regulerer sikkerheten og anviser løsninger. Sikkerhet i kraftsektoren er knyttet til forebyggende arbeid overfor naturgitte hendelser, og er i tillegg preget av etterkrigstidens krigs- og sabotasjeforebyggende tenkning.
Sektorens beredskapsorganisasjon er godt regulert med tydelig fordeling av ansvar og myndighet. Forebyggende beredskap håndteres med god regulering, systemtilnærming og redundans. Utviklingen av petroleumsressursene på sokkelen har med stor suksess foregått i nært samarbeid med bransjen, noe som har brakt mye teknologi til landet. I petroleumssektoren drives også sikkerhetsarbeid, men med svak styring fra myndighetene.
Rapportens anbefalinger er basert på gjennomgang av lover, forskrifter og regelverk, samt relevante og tilgjengelige utredninger, hendelses- og øvelsesrapporter. I tillegg er det gjennomført samtaler og diskusjoner med relevante aktører i sektorene. De viktigste anbefalingene er:
- Det er behov for å styrke Forsvarets og justis- og beredskapssektorens formidling av trusselbildet til øvrige sektorer. Det langsiktige trusselbildet bør danne grunnlag for etablering av tverrsektorielle scenarioer og scenarioklasser som vedtas av regjeringen og gjøres gjeldende for beredskapsarbeidet i alle sektorer.
- «Økonomisk og finansiell handlefrihet» bør inkluderes som kriterium ved valg av skjermingsverdige objekter. Et «skjermingsverdig objekt» bør knyttes til kritiske samfunnsfunksjoner og relateres til et nytt begrep; «skjermingsverdig system». Et skjermingsverdig system er et system innen kritiske samfunnsfunksjoner som må beskyttes ved overvåkning, grunnsikring av objekter eller redundans.
- Det anbefales sikkerhetsklarering av i) personell med tilgang til sikkerhetsgradert eller sensitiv informasjon (sikkerhetsklarering), og ii) personell med adgang til kritiske anlegg, men uten behov for tilgang til sensitiv informasjon (adgangsklarering). Kriteriene for klarering bør være de samme for alle sektorer.
- Det anbefales at sektordepartementene kan pålegge virksomheter å delta i NorCERTs nasjonale varslingssystem for digital infrastruktur (VDI). Det bør også etableres bransjespesifikke CERT-er for alle sektorer hvor driftskontrollsystemer er avgjørende for sektorens virksomhet.