Virkelig (sam)arbeid i en 3D virtuell verden

FFI-Rapport 2007

Om publikasjonen

Rapportnummer

2007/02588

ISBN

978-82-464-1284-9

Format

PDF-dokument

Størrelse

2.2 MB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Hilde Hafnor Bård K. Reitan Dinko Hadzic
Dette er en innledende studie hvor vi ser på hvordan 3D virtuelle verdener kan gi nytteverdi i en militær samhandlingskontekst. 3D teknologi har i løpet av det siste tiår gått fra å være en eliteteknologi til å bli en teknologi for folk flest. Utviklingen av virtuelle verdener for ”massene” har man først sett innen spill og underholdning, men teknologien blir i stadig større grad benyttet og tenkt brukt til å utføre ekte arbeid, av ekte mennesker – i en virtuell verden. Store selskaper som for eksempel IBM satser nå tungt på virtuelle 3D verdener. Flere og flere bedrifter etablerer seg i virtuelle verdener og holder møter, demonstrerer produkter og tilbyr sine tjenester der. Forskere tar også i bruk virtuelle verdener for å forske på menneskers atferdsmønstre. En virtuell verden er en 3D gjengivelse av en verden. I denne verden har de som deltar sin representasjon; en avatar. Denne kan man styre rundt i den virtuelle verdenen og kommunisere med andre avatarer og generelt ta del i det som skjer i den virtuelle verdenen. Flere av de virtuelle verdener man ser i dag har egne økonomier, og det å lage noe, forme objekter og å utføre arbeid i den virtuelle verdenen er noe av det som gir mening i tilstedeværelsen. Det finne mange forskjellige virtuelle verdener, med forskjellige egenskaper: World of Warcraft er et eksempel på et teambasert spill i fantasy-sjangeren med hensikt å underholde. Spillet har et overordnet mål og spillerne blir hele tiden gitt oppgaver som de er avhengig av å løse i samarbeid med andre spillere for å kunne avansere i spillet. Second Life er et virtuelt samfunn hvor mennesker møtes og har sosial omgang med andre, og preges av en sosial og brukerstyrt utvikling. I denne verdenen tilbys det blant annet tjenester som underholdning, kurs, utdanning, kjøp av virtuelt land, og så videre. Wonderland er en virtuell verden utviklet av Sun Microsystems, basert på Second Life konseptet. Wonderland er en virtuell organisasjonsverden hvor mennesker kan samarbeide og sosialisere på samme måte som de ville ha gjort på en arbeidsplass i den virkelige verden. Ideen bak Wonderland er å styrke menneskers samarbeidsevne i arbeidslivet, spesielt innen organisasjoner der man har behov for å samarbeide over store geografiske avstander. Wonderland er et open source prosjekt og vi ser Wonderland som den mest interessante plattformen for videre utforskning og eksperimentering. Forslag til mulige anvendelsesområder er mange: Formelle og uformelle møtearenaer, som for eksempel virtuelle briefing-, kommando- eller operasjonsrom. Virtuelle verdener kan også brukes til å tilgjengeliggjøre reachback-funksjoner. Andre spennende anvendelsesområder er innen trening, øving og eksperimentering, spesielt med omgivelser og hendelser som ikke vil være praktisk tilgjengelig i den virkelige verden. Det kan også være et sted for trening av sosiale og kulturelle ferdigheter På FFI har vi nå et testoppsett av Wonderland og en rekke ideer til eksperimenter innen teknologi, menneskelige faktorer og bruk av virtuelle verdener generelt. Teknologien for virtuelle verdener er fortsatt litt umoden og eksperimentell. Det er utfordringer av både teknologisk og sosial art knyttet til denne teknologien, men vi har tro på at dette er et felt det vil være nyttig for Forsvaret å følge med på.

Nylig publisert