Verdiskaping i forsvarsindustrien i Norge : en studie av den industrielle utviklingen på midten på 2000-tallet
Om publikasjonen
Rapportnummer
2011/01258
ISBN
978-82-464-1936-7
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.3 MB
Språk
Norsk
Denne rapporten ser på forsvarsindustrien bidrag til verdiskaping i norsk økonomi på midten av
2000-tallet. Verdiskapingsbegrepet kan ha to forskjellige betydninger. Den første betydningen er
knyttet til en industris andel av bruttonasjonalproduktet og den andre betydningen er knyttet til
industriens bidrag til økonomisk vekst. Denne rapporten ser på verdiskapingen i
forsvarsindustrien ut i fra begge betydningene av begrepet og formålet med studien er dermed
både å:
• tallfeste bidraget fra forsvarsindustrien i Norge til norsk økonomi (BNP)
• kartlegge mulighetene forsvarsindustrien i Norge har til å bidra til fremtidig økonomisk
vekst
Å tallfeste forsvarsindustriens bidrag til norsk økonomi ble gjennomført ved å analysere
regnskapstall levert av Dun & Bradstreet. Gjennom denne analysen kommer rapporten frem til at
forsvarsindustrien i Norge har en verdiskaping på 2,5 milliarder kroner i 2006, noe som utgjør
0,13 % av den totale verdiskapingen i landet. Selv om denne analysen viser at forsvarsindustrien
utgjør en relativt liten del av norsk økonomi, påpeker den likevel at industrien er svært teknologi
tung og FoU-intensiv og dermed kan ha betydelige positive ringvirkninger for annen industri.
Å kartlegge mulighetene forsvarsindustrien i Norge har til å bidra til fremtidig økonomisk vekst
ble gjennomført ved å anvende Michael Porters teorier om næringsklynger. Porters teorier er
basert på det premisset at det finnes noen geografiske områder hvor det finnes oppgraderingsmekanismer
– som innovasjonspress, komplementariteter og kunnskapsspredning – som gjør at
bedriftene der blir mer produktive og mer innovative enn tilsvarende bedrifter lokalisert andre
steder. Spørsmålet denne rapporten prøver å besvare er om forsvarsbedriftene i Norge er
lokalisert i områder med slike oppgraderingsmekanismer og at forsvarsindustrien dermed kan
bidra til økt verdiskaping i landet.
Rapporten konkluderer med at forsvarsindustrien er todelt – det å være lokalisert i Norge ikke ser
ut til å gi de små og mellomstore forsvarsbedriftene noen særskilte fortrinn i forhold til
utenlandske konkurrenter – mens de store forsvarsbedriftene derimot ser ut til å klare å dra nytte
av flere lokale oppgraderingsmekanismer.