The unrealised case of NATO-CSTO cooperation - explanations and prospects

FFI-Rapport 2007

Om publikasjonen

Rapportnummer

2007/01671

ISBN

978-82-464-1202-3

Format

PDF-dokument

Størrelse

171.7 KB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Kristin Ven Bruusgaard Morten Jeppesen

Den kollektive sikkerhetsorganisasjonen Collective Security Treaty Organisation (CSTO, bestående av Russland, Hviterussland, Armenia, Kazakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan og Uzbekistan) har ved flere anledninger foreslått strukturert samarbeid med mellom CSTO og NATO. NATO har imidlertid ikke svart på denne invitasjonen, og det kan virke som om NATO ikke er interessert i å samarbeide med denne organisasjonens medlemsland utenfor de strukturer som allerede eksisterer, gjennom NATOs bilaterale samarbeidsprogrammer. NATO ønsker å holde seg til det Euro-Atlantiske Samarbeidsrådet og Partnerskap for Fred, heller enn å samarbeide med CSTO på et institusjonelt nivå.

Denne rapporten vil studere grunnene til at CSTO ønsker å inngå et slikt samarbeid med NATO. Den vil også undersøke hvilke grunner som kan finnes for at NATO ikke ønsker dette. Den vil først beskrive hvilke motiverende faktorer som ligger bak CSTOs initiativ til samarbeid.

Hovedårsaken til dette initiativet er de felles trusler NATO og CSTO står overfor i Sentral-Asia og i det sørlige Asia (Afghanistan). Men også andre faktorer har motivert CSTO til å ta dette initiativet. Russlands ønske om å dominere regionen sikkerhetspolitisk er en viktig årsak. En annen faktor er dette landets ønske om å ha kontroll, gjennom CSTO, med NATOs aktiviteter i den samme regionen. En tredje årsak kan være et reelt ønske om å utvide samarbeidet med ulike organisasjoner for et bedre institusjonelt grunnlag for internasjonalt samarbeid. Liberal internasjonal relasjonsteori kan forklare hvorfor stater søker sammen for å samarbeide om felles utfordringer. Slik teori kan også bidra til å kaste lys over hvilke prosesser som ligger bak CSTOs invitasjon. En nøye analyse av hvordan det empiriske grunnlaget passer teorien viser imidlertid at det ikke er liberale, men heller realistiske kalkuleringer som best forklarer CSTOs ønske om et institusjonelt samarbeid med NATO.

Slik realistisk teori skal også kunne forklare hvorfor aktører, og da også NATO, ikke ønsker å inngå samarbeid med andre aktører i det anarkiske internasjonale samfunnet. Dette anarkiet utgjør et tøft miljø der bare de sterkeste overlever og der aktører ikke ønsker å samarbeide fordi de vil bevare sin uavhengighet. Samarbeid materialiserer seg ikke fordi alle stater lever i konstant frykt for å bli utslettet dersom man overgir en del av sin suverenitet. Selv om NATO er en organisasjon basert på liberale verdier viser analysen av denne organisasjonens motiver at det i dette tilfellet er realpolitiske vurderinger som ligger til grunn for avgjørelsen om ikke å inngå et samarbeid med CSTO.

Fremtidig samarbeid mellom de to organisasjonene virker ikke sannsynlig. Foreløpig er det et geopolitisk null-sum spill for makt og innflytelse i Sentral-Asia som dominerer forholdet de to organisasjonene imellom. Dette null-sum spillet setter en effektiv stopper for samarbeid for felles måloppnåelse. Aktivitetene som allerede gjennomføres i det felles operasjonsområdet vil være ofre for denne realpolitiske tenkingen som fremdeles karakteriserer forholdet mellom CSTO og NATO, mellom øst og vest.

Nylig publisert