Testing of M7 propellant at different temperatures in closed vessel

FFI-Rapport 2009

Om publikasjonen

Rapportnummer

2009/01184

ISBN

978-82-464-1627-4

Format

PDF-dokument

Størrelse

4.1 MB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Gunnar Ove Nevstad
M7 krutt fremstilt i form av rørkrutt av Nammo Raufoss for bruk i M72 har vært testet i en 700 cm3 closed vessel for bestemmelse av brennhastighet og kruttkraft (impetus). Kruttet har vært testet ved tre ulike temperaturer, -40oC, romtemperatur og +60oC med opptil 4 ulike ladetettheter for hver temperatur. Brennhastigheten øker sterkt med økende test temperatur fra 16.64 cm/s ved -40oC, 18.67 cm/s ved romtemperatur til 21.07 cm/s ved +60oC ved et trykk på 1400 bar og en ladetetthet på 0.200 g/cm3. Impetus øker tilsvarende fra 1001.5 J/g ved -40oC, 1019.6 J/g ved romtemperatur til 1032.8 J/g ved + 60oC. Dette er alle resultater som forventet. For CV-fyringene ved -40oC har brennhastighetskurvene for de to laveste ladetettheten på 0.10 g/cm3 og 0.15 g/cm3 et knekkpunkt ved 1/3 av maksimumtrykket, henholdsvis ved 350 og 600 bar. Dette knekkpunktet i brennhastighetskurven er ikke observert for de resterende fyringer. Fenomenet er mest fremtredende ved den laveste ladetetthet (0.10 g/cm3). For alle brennhastighetskurvene er det et knekkpunkt ved 90+20 bar. Brennhastighetsligninger har vært tilpasset alle eksperimentelle brennhastighetskurver i to trykkområder, fra 30+10 til 90+30 bar og fra 90+30 bar til maksimal-trykket for den enkelte fyring. Som nevnt ovenfor, for en av fyringene ved -40 oC, var det nødvendig med en tredeling av trykkområdet. Likninger på tre ulike former: r = a + bP, r = bPn og r = a + bPn har vært tilpasset de eksperimenttelle glatta brennhastighetskurvene. For majoriteten av kurvene og trykkområdene er det ligningene på formen r = a +bPn som gir den beste tilpasningen til de eksperimentelle glatta brennhastighetskurvene.

Nylig publisert