Tenders in European Defence Procurement : selective TED Publication Survey 2015
Om publikasjonen
Rapportnummer
16/02114
ISBN
9788246428390
Format
PDF-dokument
Størrelse
2 MB
Språk
Engelsk
Det europeiske markedet for utstyr og tjenester innen forsvars- og sikkerhetssektoren oppfattes
vanligvis som ganske fragmentert og lukket i den forstand at relativt få kontrakter tildeles på
tvers av landegrensene. Etter innarbeidingen av "forsvarsdirektivet" 2009/81/EC i nasjonal
lovgivning og nasjonale forskrifter (i både EU-medlemslandene og landene i EØS-området), er
det nærliggende å undersøke hvordan denne utviklingen har påvirket europeiske anskaffelser
innen denne sektoren.
Hensikten med denne studien fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), er å observere utviklingen
av det europeiske forsvars- og sikkerhetsmarkedet i etterkant av norsk innarbeiding av
forsvarsdirektivet ved å følge med på offentliggjøringer av europeiske anskaffelser relatert til
forsvar og sikkerhet. Studien er avgrenset til kunngjøringer av kontrakter fra ni nasjoner for
årene 2014 og 2015 på Tenders Electronic Daily (TED), onlineutgaven av «Supplement to the
Official Journal of the EU». TED-databasen inneholder kunngjøringer med informasjon om
offentlige kontraktstildelinger pålagt gjennom EU-direktivene 2004/18/EC og 2009/81/EC.
Hovedfunnene i studien er gjengitt nedenfor.
• Forsvarsdirektivet er nå vanligvis brukt for anskaffelser innen forsvars- og
sikkerhetssektoren av de fleste nasjonene som omfattes av undersøkelsen.
• Bruken av anskaffelsesprosedyrer varierer mellom landene i studien, men den
verdimessige hovedtyngden ligger på konkurranse med forhandling (etter forutgående
kunngjøring). I hovedsak benyttes dermed de «åpne» konkurranseprosedyrene i
direktivene som kan brukes uten nærmere begrunnelser. Ved (unntaksvis) bruk av
begrenset konkurranse, argumenteres det vanligvis for unntaket av tekniske årsaker
eller eksklusive rettigheter.
• Både når det gjelder verdi og antall går anskaffelseskontraktene hovedsakelig til
innenlandsk industri. Når det kommer til handel over landegrensene, synes det dermed
å være "business as usual".
• Konkurranse med forhandling står for nær 80 prosent av verdien av de tildelte
kontraktene, mens «unntaksprosedyrer», for eksempel konkurranse med forhandling
(uten forutgående kunngjøring), utgjør 15 prosent. Denne studien gir bare begrensede
grunnlag for analyse, men det synes på dette grunnlaget formålstjenlig å fremme den
hypotesen at forhandlingsprosedyren som et standardalternativ i forsvarsdirektiv bidrar
til dette status quo!