Teknologiske løsninger for energi- og miljøeffektivisering i forsvarssektoren

FFI-Rapport 2012

Om publikasjonen

Rapportnummer

2012/00605

ISBN

9788246420905

Format

PDF-dokument

Størrelse

814.1 KB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Oddvar Myhre Trine Reistad Kristin Fjellheim Hege Ringnes Kjetil Sager Longva
Hensikten med denne rapporten er å foreslå hvilke teknologiske tiltak forsvarssektoren kan gjennomføre for å redusere drivstoff- og energiforbruket og dermed klimagassutslippene fra bruk av fossile energibærere i sektoren i henhold til nasjonal målsetting innen 2020. Samtidig skal denoperative evnen opprettholdes eller forbedres. Målet om nasjonale utslippskutt er nedfelt i ”Klimaforliket” som flertallet på stortinget inngikk i 2008, hvor utslippene i Norge skal reduseres med 28 prosent innen 2020, i forhold til referansebanen for 2007. Basert på en litteraturgjennomgang tar rapporten for seg mulige teknologiske energi- og miljøeffektiviseringstiltak for hæren, luftforsvaret, sjøforsvaret, eiendom, bygg og anlegg (EBA), samt effekter ved innføring av alternative klimanøytrale energi- og drivstofftyper (biodrivstoff). Alle energi- og klimautslippsbesparende teknologiløsninger eller konsepter er oppsummert i egen tabell. Her er de ulike teknologiløsningene eller tiltakene rangert ut i fra forventet økning i operativ evne, energigevinst, energiforsyning eller sikkerhet, miljøgevinst, kostnad, samt om det foreslåtte alternativet er konkurransedyktig i forhold til eksisterende teknologi innen 2020. For å vurdere relevansen av de foreslåtte teknologiske løsningene eller tiltakene for den norske forsvarssektoren vil livssyklusanalyser (LCA) kombinert med livssykluskostanalyse (LCCA) muliggjøre vurdering av kostnadene ved et prosjekt gjennom hele dets levetid. En LCCA ser på kostnadene relatert til materiellbruken og bruk av for eksempel drivstoff til et kjøretøy. Forsvaret har en mer innviklet drivstofflivssyklus enn det som er vanlig, og det vil være behov for en dypere forståelse og analyse enn det en LCCA kan gi, og utvikling av en modell for fullstendig kostnadsanalyse for drivstoff (FBCD) for det norske Forsvaret vil her være nødvendig. En gjennomgang av perspektivplan materiell vil kunne sikre at teknologiske forbedringer på materiell harmoniseres med øvrige oppgraderinger eller innkjøp. Redusert drivstofforbruk ved operasjoner i utlandet vil i tillegg redusere logistikkbehovet, og dermed bidra til å redusere sikkerhetsrisikoen for ISAF-personell. Det anbefales derfor at de foreslåtte teknologiske løsningene gjennomgås i detalj av kvalifisert personell, slik at de forslagene med størst relevans og potensial for gevinst kan velges ut og vurderes ved hjelp av LCA kombinert med LCCA, FBCD og perspektivplan materiell for å finne den reelle gevinsten for forsvarssektoren.

Nylig publisert