Strategisk kommunikasjon som redskap i krisehåndtering
Om publikasjonen
Rapportnummer
2013/03101
ISBN
978-82-464-2361-6
Format
PDF-dokument
Størrelse
661.7 KB
Språk
Norsk
Denne rapporten er skrevet for FFI-prosjektet ”Militære informasjonsoperasjoner”, og
konkluderer med at strategisk kommunikasjon (stratkom) kan være en vesentlig ressurs for
Forsvaret i krisehåndtering. I gjennomføring av langtidsplanen Prop. 73 S ”Et forsvar for vår tid”
fastslår norske myndigheter at de særlig vil ”styrke Forsvarets evne til å utgjøre en
krigsforebyggende terskel gjennom å videreutvikle Forsvarets samlede kapabiliteter og betrakte
militære evner i et helhetlig perspektiv, både nasjonalt og i en alliert kontekst” (FD 2012). FFI
mener strategisk kommunikasjon vil kunne understøtte denne oppgaven i fredstid på samme måte
som strategisk kommunikasjon har understøttet opprørsbekjempelse i internasjonale operasjoner.
Dette forutsetter imidlertid en helhetlig tilnærming, spesielt en større bevissthet rundt og
kunnskap om mulighetsrom og utfordringer.
For en småstat som Norge vil de reelle maktmidlene ved en krise heller være internasjonal rett,
politisk og diplomatisk kreativitet og kløkt, og regional og internasjonal legitimitet, snarere enn
tradisjonell militærmakt. I dette bildet vil strategisk kommunikasjon kunne gi betydelig merverdi
også for Forsvaret, i fredstid så vel som i militære oppdrag. Nato benytter i stadig større grad
strategisk kommunikasjon i sine operasjoner, og som medlemsland er Natos retningslinjer
gjeldende også for Norge. Utnytting av stratkoms potensial krever ikke nødvendigvis flere
ressurser i Forsvaret, men bedre utnyttelse og koordinering av de ressursene som allerede
eksisterer. I tillegg vil nytenking rundt hva påvirkning innebærer i et mangfoldig og uoversiktlig
digitalt informasjonssamfunn være svært viktig. Merverdi forutsetter uansett at strategisk
kommunikasjon integreres systematisk i operasjonsplanlegging, noe som ikke er tilfelle i dag.
Rapporten identifiserer utvalgte hovedutfordringer og muligheter relatert til strategisk
kommunikasjon. Den første er diskursen rundt hva påvirkning innebærer, en diskurs som ofte
assosieres med politisk ladete begrep som propaganda. Det andre spørsmålet er; hvordan skal
strategisk kommunikasjon håndteres i en global verden hvor et budskap kan nå verden i løpet av
sekunder, og hvor målgrupper endrer eller flytter seg, og en informasjonskampanjes effekt derfor
blir stadig vanskeligere å måle? Mot dette bakteppe mener vi solid strategisk kommunikasjon i
2014 forutsetter solide (digitale) analyseverktøy for å kunne gjøre kontinuerlige strategiske
vurderinger av effekt. Den tredje utfordringen er knyttet til Forsvarets intellektuelle kapital og
hvordan Forsvaret sikrer tilstrekkelig kompetente ressurser. Strategisk kommunikasjon som
verktøy i krisehåndtering krever utdanning, trening og øvelser, som igjen kan bidra til å redusere
eventuell turnover og sikre kontinuitet. Den fjerde hovedutfordringen er knyttet til organisering,
og peker på hvordan en tydeligere formalisering av et tverrsektorielt samarbeid vil være en
forutsetning for å lykkes med strategisk kommunikasjon.
FFIs arbeid har avdekket behov for mer forskning på ikke-kinetisk maktbruk og krisehåndtering i
informasjonsdomenet, samt studier av hvordan strategisk kommunikasjon kan utvikles videre for
å bidra til forbedring av den norske forsvarsevnen.