Storskala tester av baneavisingsmidler ved Ørland flystasjon
Om publikasjonen
Rapportnummer
21/01079
ISBN
978-82-464-3354-7
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.5 MB
Språk
Norsk
Baneavisingsmidler benyttes for å sikre tilstrekkelig høy friksjon på rullebaner ved vinterforhold.
Friksjon angis som et forholdstall mellom 0 og 1. Jo lavere friksjonstall, jo glattere er underlaget.
Kravene for friksjon på rullebaner ligger normalt på 0,3 til 0,4. Baneavisingsmiddel som
inneholder sukkerproduktet betain kan være et alternativ til formiat/acetat og urea. Betain er
mindre korrosivt enn formiater og acetater, og utslipp av betain er mindre miljøbelastende enn
utslipp av urea. En studie utført av FFI viste at betainbaserte baneavisingsmidler hadde like god
smeltekapasitet som urea, men dårligere enn Aviform i laboratorietester. For å få mer kunnskap
om hvordan betainbaserte baneavisingsmidler fungerer i praksis, er det nødvendig å utføre
storskalatester under reelle betingelser.
Denne studien omfatter storskalatester av de betainbaserte baneavisingsmidlene Betafrost L
Plus, Betafrost G og Nutristim. Effekten av baneavisingsmidlene ble sammenliknet med effekten
av det formiatbaserte baneavisingsmiddelet Aviform L50 og urea. Det ble utført totalt sju tester i
løpet av vintrene 2020 og 2021. Effekten av baneavisingsmidlene ble vurdert ut fra hvor mye
friksjonen økte på testfeltene som var påført baneavisingsmiddel. I tillegg ble det lagt vekk på
hvordan baneavisingsmidlene innvirket på mekanisk fjerning av snø og is. Testene ble utført av
ansatte ved brann-, rednings- og plasstjenesten ved Ørland flystasjon.
Begge typene flytende avisingsmiddel (Aviform L50 og Betafrost L Plus) fungerte godt ved rundt
0 °C, men fungerte relativt dårlig ved < -5 °C. I kombinasjon med mekanisk behandling ble det
allikevel i alle tilfeller oppnådd friksjon på > 0,35. Tester med faste avisingsmidler ble utført ved
< -5 °C og viste generelt dårlig effekt for alle midlene (urea, Nutristim og Betafrost G). Betafrost
G (fast stoff) ble også testet ved 3 °C, og viste bedre effekt enn ved de andre testene ved < -5
°C. Testene viste at det var liten eller ingen forskjell i evnen til å øke friksjonen på testfeltet for
de flytende avisingsmidlene Aviform L50 og Betafrost L Plus, og for betain- og ureagranulat.
Det ble utført et begrenset antall tester i denne studien, men resultatene indikerte at
betainbaserte baneavisingsmidler er et godt alternativ til Aviform og urea. Ingen av
avisingsmidlene fungerer godt nok alene, og for å oppnå høy nok friksjon på rullebaner er det
helt nødvendig å utføre tilstrekkelig mekanisk behandling til riktig tid.
Det anbefales å utføre flere tester for å få mer kunnskap om hvordan betain fungerer under
reelle betingelser, og hva som kan gjøres for å optimalisere bruken.