Simulation-supported wargaming for assessing force structures – methodology and best practices
FFI-Rapport
2021
Om publikasjonen
Rapportnummer
20/02595
ISBN
978-82-464-3296-0
Format
PDF-dokument
Størrelse
3.9 MB
Språk
Engelsk
Når framtidige styrkestrukturer skal utvikles og vurderes, er krigsspill viktig for å få en bedre
forståelse av styrker og svakheter ved strukturene. Dagens datamaskinbaserte simuleringssystemer
gjør oss i stand til å lage syntetiske miljøer som i høy grad kan gjenskape de fysiske
egenskapene til den virkelige verden. Videre har framskritt innen kunstig intelligens og oppførselsmodellering
gitt oss mer realistiske datagenererte styrker som kan utføre stridsdriller og taktikk
på lavere nivå med en høy grad av realisme. Krigsspill kan ha nytte av disse framskrittene.
Derimot kan kunstig intelligens ennå ikke matche menneskelige beslutninger i de høyere nivåene
av kommandokjeden, og planlegging og gjennomføring av simulerte operasjoner i krigsspill krever
at menneskelige offiserer deltar.
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har i over ti år støttet Hæren med å gjennomføre krigsspill for
kapabilitetsplanlegging, med varierende grad av datamaskinstøtte. I løpet av denne perioden har
krigsspillene utviklet seg fra det som kan beskrives som datamaskinstøttede krigsspill, mot mer
realistiske simuleringsstøttede krigsspill. For å få en bedre forståelse av avskrekkingseffekten til
styrkestrukturene, som ikke kan observeres under selve spillet, har vi også lagt større vekt på å
replikere planleggingsprosessen grundigere, og spesielt på å observere planleggingsprosessen
til motstanderen. Det har for eksempel vært viktig å undersøke i hvilken grad spesifikke strukturelementer
forhindrer motstridende styrke i å handle på bestemte måter.
Først i denne rapporten beskriver vi kort bakgrunnen for dette arbeidet. Videre gir vi en
introduksjon til krigsspill, inkludert definisjoner, nøkkelelementer, typer og applikasjonsområder,
samt forholdet til modellering og simulering og eksperimentering. Deretter beskriver vi vår
metodikk for simuleringsstøttede krigsspill, som omfatter en forberedelsesfase, en gjennomføringsfase
inkludert en felles operasjonsplanleggingsprosess, og en analysefase. Vi diskuterer
også hva slags data og resultater vi kan trekke ut fra krigsspillsesjonene, gyldigheten og
kredibiliteten til krigsspill, samt simuleringssystemer som kan støtte krigsspill. Til slutt presenterer
vi et sett med gode tips og råd for hvordan å gjennomføre vellykkede simuleringsstøttede krigsspill.