SAR ship detection in dual polarization combination channels
Om publikasjonen
Rapportnummer
18/00886
ISBN
978-82-464-3065-2
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.4 MB
Språk
Engelsk
Bruk av bilder fra satellittbåren syntetisk apertur-radar (SAR) er utbredt i automatisk
skipsdeteksjon. SAR-data leveres i en rekke forskjellige modi og polarisasjonskombinasjoner.
Dual-polarisasjon ScanSAR-produkter dekker store områder og er følgelig ofte den foretrukne
modusen. Disse produktene inneholder ett ko-pol- og ett kryss-pol-bilde. Ved bruk i maritim
overvåking er det viktig å kunne utnytte dataens fulle potensial. Denne studien presenterer og
evaluerer to sammensatte dual-polarisasjonskanaler for bruk i automatisk skipsdeteksjon. Den
første, kalt dual, er produktet av de individuelle polarisasjonskanalenes amplitudeverdier, skalert
med en estimert gjennomsnittlig sjøbakgrunn. I den andre kanalen, kalt dual-int, multipliseres de
individuelle polarisasjonskanalenes intensitetsverdier. Målet med disse sammensatte kanalene
er å øke kontrasten mellom skip og sjø i SAR-bildene, da et av de viktigste aspektene i
automatisk skipsdeteksjon er deteksjon av lyse piksler i bildene. Data fra to plattformer,
RADARSAT-2 og Sentinel-1, har blitt brukt i studien.
En kort state-of-the-art litteraturstudie på sammensatte dual-polarisasjonskanaler i automatisk
skipsdeteksjon har blitt gjennomført for å sette de presenterte metodene i kontekst.
Statistiske egenskaper hos de ulike kanalene brukt i skipsdeteksjonen har blitt undersøkt.
Sannsynlighetstetthetsfunksjonene (PDFene) brukt i skipsdeteksjonen viste seg å passe godt
for data fra RADARSAT-2. Data fra Sentinel-1 passet imidlertid i mindre grad. Det anbefales
følgelig å gjøre en mer grundig studie på de statistiske egenskapene til SAR-data fra Sentinel-1.
Resultatene fra den automatiske skipsdeteksjonen viser at begge sammensatte kanaler yter
bedre enn ko-pol-kanalen. Sammenlignet med kryss-pol-kanalen ligger ytelsen generelt sett på
samme nivå. Ser man så på den oppnådde merinformasjonen ved bruk av de sammensatte
kanalene, spriker resultatene med hensyn på plattform. For RADARSAT-2 tilbyr begge de
sammensatte kanalene merinformasjon i form av økt antall identifiserte skip. Dette er ikke
tilfellet for Sentinel-1. Det gjøres imidlertid oppmerksom på at skipsdeteksjoner fra de
sammensatte kanalene også kan brukes i et oppdatert konfidensmål for deteksjoner hos begge
plattformer.
Analysen av falske alarmer viser at begge de sammensatte kanalene yter dårligere enn krysspol-
kanalen. To spesialtilfeller tar for seg kjente problemstillinger med tanke på falske alarmer i
ko-pol-kanalen. Lave vindforhold kan føre til algevekst på havoverflaten. Dette manifesterer seg
som velkjente mønstre i radarbildene og kan føre til mange falske alarmer. Dette problemet
overføres ikke til de sammensatte kanalene, viser tilfellene analysert i denne studien. Videre ser
man ofte flere falske alarmer i ko-pol ved lave innfallsvinkler. De sammensatte kanalene gir
færre falske alarmer ved lave innfallsvinkler sammenlignet med ko-pol, men de rapporterte
tallene er fortsatt høye.
En sammenligning av det to presenterte sammensatte kanalene viser at dual har best ytelse.
Det anbefales følgelig å bruke denne kanalen. Ved tidskritiske operasjoner anbefales det å kun
prosessere kryss-pol og dual for RADARSAT-2, samt ko-pol og kryss-pol for Sentinel-1.