Sammensatte læringssystemer og læringsfellesskap på nett
Om publikasjonen
Rapportnummer
17/01536
ISBN
978-82-464-3005-8
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.2 MB
Språk
Norsk
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har i samarbeid med Forsvarets høgskole (FHS) gjennomført
en omfattende casestudie for å undersøke betydningen av sammensatte læringssystemer som
et rammeverk for mer fleksibel læring i Forsvaret. Slike læringssystemer beskrives som en
bevisst planlagt konfigurasjon av et læringsmiljø for å skape synergi mellom ulike læringsaktiviteter
for å oppnå optimal læringseffekt. Caset var kurset «Grunnleggende stabsutdanning
– fredstabstjeneste» (GSTU) ved FHS. Hensikten med studien var å undersøke sammensatte
læringssystemers potensielle innvirkning på læringsutbytte, kostnadsreduksjon og
gjennomstrømningsgrad (effektivisering). Hovedvekten i denne studien har blitt lagt på bruk av
teknologi som en sentral ressurs i et sammensatt læringssystem konsept.
Oppsummert viste funn at deltakerne opplevde godt læringsfelleskap på nett, og fikk
læringsutbytte også på nettgjennomføringer. En oppstartssamling var en sentral del av det å
skape gruppetilhørighet, tillit og åpenhet. Brukerne hadde en positiv holdning til teknologi, og
teknologibruken var kompatibel med eksisterende verdier. Deltakerne oppfattet flere typer
ressurser som nyttige i en læringssituasjon. Samskriving og samtale over nett ble oppfattet som
tilfredsstillende erstatninger for ansikt-til-ansikt kommunikasjon. Refleksjonslogg, diskusjonsforum
og det å rette hverandres oppgaver var læringsressurser deltakerne så som nyttige for
læringsutbytte. Undersøkelsen viser at en endring i gjennomføringsmodellen kan ha en positiv
innvirkning på læringsutbytte, kostnadsreduksjon og gjennomstrømningsgrad.
Basert på resultater fra gjennomført casestudie ser rapporten på tre kritiske faktorer som er
nødvendige for å oppnå læringsfellesskap på nett gjennom sammensatte læringssystemer. Den
første faktoren er det vi i rapporten kaller strukturert fleksibilitet. Når undervisning skal
gjennomføres distribuert over nett krever det struktur innenfor visse rammer, som møtepunkter
og læringsmål. Videre må instruktørene følge opp underveis ved for eksempel tester og
nettveiledning. Samtidig bør det være rom for fleksibilitet i tid, sted og digitale verktøy.
Den andre kritiske faktoren er gruppeidentitet og tillit til de andre deltakerne. Tillit er allment
akseptert som en viktig faktor for kunnskapsdeling, både ansikt-til-ansikt og på nett.
Sammensatte læringssystemer fordrer både kompetanse- og velviljebasert tillit. Studien
anbefaler en bevissthet rundt tillitsskapende tiltak i en mer studentaktiv læringsform.
Den siste kritiske faktoren er digital kompetanse hos instruktøren. En vellykket digital
gjennomføring krever kompetanse innenfor nettpedagogikk, tilrettelegging, planlegging, elæringsverktøy,
videoproduksjon og samhandlingsverktøy. Kontinuerlig oppfølging både
pedagogisk og teknisk blir sentralt for å oppnå kunnskaper og ferdigheter for å utnytte digitale
verktøy. Økosystemet rundt gjennomføringsansvarlig er avgjørende for en vellykket
gjennomføring. Dette økosystemet inkluderer tilgang til pedagogisk veiledning, relevant
teknologi og tilhørende kompetanse samt støtteapparat for tilrettelegging.