Sakkyndigrapport etter inspeksjon av et nikkel metallhydridbatteri som hadde vært årsak til en brann

FFI-Rapport 2016

Om publikasjonen

Rapportnummer

2015/02397

ISBN

9788246426693

Format

PDF-dokument

Størrelse

995.8 KB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Øistein Hasvold
FFI ble anmodet av IF forsikring ved Reidar Skrunes om å bidra til at årsaken til at en Apollo undervannsscooter brant opp under lading av batteriet ble avklart. Batteriet var bygget opp av 20 stk. NEXcell DD celler. Det ble sendt til FFI og inspisert i nærvær av importøren av scooteren (DACON AS, ved Tor Gundersen), IF og personell fra FFI. Lading av nikkelmetallbatterier termineres vanligvis ved at man måler en temperaturstigning på batteriet. I dette tilfellet fungerte ikke det, enten fordi temperatursensoren i batteriet feilet eller fordi kretsen i laderen som leser temperaturen ikke fungerte. Laderen ble ikke kontrollert av FFI. Overlading av et nikkelmetallhydridbatteri skal normalt bare føre til at batteriet blir ødelagt ved at cellene tørker ut og/eller kortslutter, men i dette tilfellet blåste en celle ut slik at innholdet ble eksponert mot luft. Kannen ble funnet i garasjedøren og var tom. I følge Energizer (som lager tilsvarende celler) er oppladet metallhydrid pyrofort, dvs. tenner spontant i nærvær av luft.

Nylig publisert