Russlands planer om nye hangarskip

FFI-Rapport 2010

Om publikasjonen

Rapportnummer

2010/01792

ISBN

978-82-464-1841-4

Format

PDF-dokument

Størrelse

515.7 KB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Rolf-Inge Vogt Andresen
Den sterke økonomiske veksten i Russland det siste tiåret har blant annet resultert i store ambisjoner for utviklingen av forsvaret. Det mest markante eksempelet er målet om å bygge en hangarskipflåte. Nedgangen som fulgte av finanskrisen har ikke medført at planer om å bygge hangarskip har blitt lagt bort. I denne studien beskrives planene nærmere, og det gis vurderinger av realismen i dem. I dag har Russland bare ett hangarskip, ”Admiral Kuznetsov”, som har vært i bruk siden 1991. I oktober 2008 erklærte president Medvedev at den russiske hangarskipkapasiteten skulle gjenreises og videreutvikles. Resultater skulle kunne foreligge allerede i 2015. Erklæringen kom etter nesten ti års sammenhengende økonomisk vekst. Flåtesjefen, admiral Vladimir Vysotskij, hadde året før lansert et mål om seks nye hangarskip i løpet av 30 år, tre i Nordflåten og tre i Stillehavsflåten. Prosjektet ble trimmet ned da følgene av finanskrisen meldte seg, og ambisjonene ble redusert til tre hangarskip, inkludert ”Admiral Kuznetsov”, eventuelt flere om økonomien tillater det. Det antas at nye skip vil være atomdrevne og ha en vekt på 50 000–60 000 tonn, og de skal kunne ta flere fly enn ”Admiral Kuznetsov”. Å bygge nye hangarskip vil være en enorm utfordring for Russland. Landet har i dag ikke egen produksjonskapasitet – de sovjetiske hangarskipene ble bygd i Ukraina. Det problemfylte arbeidet med ombygging av hangarskipet ”Admiral Gorsjkov” for India ved Sevmasj-verftet har vist at de tekniske forutsetningene er svært mangelfulle. Et bedret forhold til Ukraina kan gjøre det lettere å bruke ukrainske fasiliteter og kompetanse, men dette vil neppe bringe prosjektet mye lenger framover. I tillegg til de tekniske og produksjonsmessige begrensningene er økonomien det største hinderet. Det er uvisst hvor mye det vil koste å bygge hangarskip, og de er ikke med i gjeldende budsjetter og investeringsprogram. Det har ikke vært påvist et klart behov for nye hangarskip. Planene synes i første rekke å være et resultat av generelle og tradisjonelle forestillinger om russisk storhet. Russland vil neppe kunne ha noe nytt hangarskip før tidligst 2020. Det er et åpent spørsmål hvorvidt landet vil fastholde målet om å styrke hangarskipkapasiteten utover modernisering og eventuelt etter hvert utskifting av ”Admiral Kuznetsov”. Samtidig vil det trolig være uvilje mot helt å forkaste dagens planer. Resultatet kan bli et halvhjertet prosjekt som vil belaste budsjettene i lang tid framover, men som vil gi lite eller ingenting igjen.

Nylig publisert