Russlands planer om nye hangarskip
Om publikasjonen
Rapportnummer
2010/01792
ISBN
978-82-464-1841-4
Format
PDF-dokument
Størrelse
515.7 KB
Språk
Norsk
Den sterke økonomiske veksten i Russland det siste tiåret har blant annet resultert i store
ambisjoner for utviklingen av forsvaret. Det mest markante eksempelet er målet om å bygge en
hangarskipflåte. Nedgangen som fulgte av finanskrisen har ikke medført at planer om å bygge
hangarskip har blitt lagt bort. I denne studien beskrives planene nærmere, og det gis vurderinger
av realismen i dem.
I dag har Russland bare ett hangarskip, ”Admiral Kuznetsov”, som har vært i bruk siden 1991. I
oktober 2008 erklærte president Medvedev at den russiske hangarskipkapasiteten skulle gjenreises
og videreutvikles. Resultater skulle kunne foreligge allerede i 2015. Erklæringen kom etter
nesten ti års sammenhengende økonomisk vekst. Flåtesjefen, admiral Vladimir Vysotskij, hadde
året før lansert et mål om seks nye hangarskip i løpet av 30 år, tre i Nordflåten og tre i Stillehavsflåten.
Prosjektet ble trimmet ned da følgene av finanskrisen meldte seg, og ambisjonene ble
redusert til tre hangarskip, inkludert ”Admiral Kuznetsov”, eventuelt flere om økonomien tillater
det. Det antas at nye skip vil være atomdrevne og ha en vekt på 50 000–60 000 tonn, og de skal
kunne ta flere fly enn ”Admiral Kuznetsov”.
Å bygge nye hangarskip vil være en enorm utfordring for Russland. Landet har i dag ikke egen
produksjonskapasitet – de sovjetiske hangarskipene ble bygd i Ukraina. Det problemfylte arbeidet
med ombygging av hangarskipet ”Admiral Gorsjkov” for India ved Sevmasj-verftet har vist at de
tekniske forutsetningene er svært mangelfulle. Et bedret forhold til Ukraina kan gjøre det lettere å
bruke ukrainske fasiliteter og kompetanse, men dette vil neppe bringe prosjektet mye lenger framover.
I tillegg til de tekniske og produksjonsmessige begrensningene er økonomien det største
hinderet. Det er uvisst hvor mye det vil koste å bygge hangarskip, og de er ikke med i gjeldende
budsjetter og investeringsprogram. Det har ikke vært påvist et klart behov for nye hangarskip.
Planene synes i første rekke å være et resultat av generelle og tradisjonelle forestillinger om
russisk storhet.
Russland vil neppe kunne ha noe nytt hangarskip før tidligst 2020. Det er et åpent spørsmål hvorvidt
landet vil fastholde målet om å styrke hangarskipkapasiteten utover modernisering og
eventuelt etter hvert utskifting av ”Admiral Kuznetsov”. Samtidig vil det trolig være uvilje mot
helt å forkaste dagens planer. Resultatet kan bli et halvhjertet prosjekt som vil belaste budsjettene
i lang tid framover, men som vil gi lite eller ingenting igjen.