Responsive forsyningskjeder og sivilmilitært samarbeid
FFI-Rapport
2016
Om publikasjonen
Rapportnummer
16/01408
ISBN
978-82-464-2769-0
Format
PDF-dokument
Størrelse
602.8 KB
Språk
Norsk
En vesentlig forbedring av russisk reaksjonsevne og strategisk mobilitet er blant de rammevilkår
som har påvirket Forsvarets krav til logistikkberedskap de siste årene. Samtidig legges det
stadig større vekt på kosteffektive løsninger i Forsvaret, og bruk av sivile leverandører av ulike
logistikktjenester. Ved opptrapping til og under en væpnet konflikt vil det være avgjørende at
Forsvarets forsyningskjede er responsiv og kan tilpasse leveransene etter behovet.
Hensikten med denne rapporten er å besvare følgende forskningsspørsmål: Tar styrende
dokumenter hensyn til hvordan beredskapen i Forsvarets forsyningskjeder blir påvirket av den
økende siviliseringen? Med utgangspunkt i Reichhart og Holwegs rammeverk for kunderesponsive
forsyningskjeder, drøftes betydningen av fire faktorer som påvirker samarbeid og
koordinering mellom militære og sivile aktører: (1) Usikkerhet i etterspørselen, (2) Informasjonsintegrering,
(3) Organisatorisk integrering og (4) Kunde–leverandørrelasjonen. Rapporten
vurderer i hvor stor grad disse faktorene er reflektert i nasjonale styrende dokumenter.
Rapporten knytter dermed reelle utfordringer innen Forsvarets forsyningsberedskap, og hvordan
dette uttrykkes i styrende dokumenter, til et teoretisk rammeverk for “kunde-responsive”
forsyningskjeder. Forsvaret er i denne sammenhengen kunden.
Gjennomgangen av de styrende dokumentene viser at det er stor bevissthet rundt usikkerheten
i Forsvarets behov for støtte fra sivile. Samtlige dokumenter understreker at behovet må
beregnes og kommuniseres til relevante aktører. Flere dokumenter tar for seg betydningen av
informasjonsdeling. Likevel er det gjennomgående inntrykket at informasjonsintegrering er en
lite fremtredende problemstilling. Når det gjelder organisatorisk integrering, blir både praktiske
og mer konseptuelle sider ved dette behandlet i de styrende dokumentene, selv om det ikke blir
satt inn i en helhet. Med unntak av HVs logistikkonsept, er relasjonen mellom Forsvaret og sivile
aktører lite omtalt i de styrende dokumentene.
De styrende dokumentene tar i liten grad tatt hensyn til de utfordringer som sivile og kosteffektive
løsninger vil føre til og hvordan forholdet mellom sivile og militære kan påvirke
forsyningsberedskapen og dermed Forsvarets beredskap. Med en økt sivilisering av den
militære logistikken vil det være fornuftig å vektlegge tettere samarbeid og samhandling mellom
leverandører, sivile myndigheter og Forsvaret.