Rammeverk for framdriftsvurderinger knyttet til norsk støtte i Faryab-provinsen i Afghanistan

FFI-Rapport 2011

Om publikasjonen

Rapportnummer

2010/02519

ISBN

978-82-464-1885-8

Format

PDF-dokument

Størrelse

3.1 MB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Alf Christian Hennum Bård Eggereide Frode Rutledal Elin Marthinussen
Denne rapporten presenterer utviklingen av et rammeverk for å måle utviklingen i samfunn der det internasjonale samfunn intervenerer. Arbeidet er rettet inn mot å studere Faryab i Afghanistan fordi det er her Norge har sitt største internasjonale bidrag, og også ansvar for å utvikle distriktet som leder av PRT-et (Provincial Reconstruction Team) i Maimana. Arbeidet har tatt utgangspunkt i den norske Faryab-strategien som er gitt ut av Utenriksdepartementet, Forsvarsdepartementet og Justisdepartementet. Denne strategien fastslår at det er de afghanske behovene som skal være styrende for vår støtte til den afghanske regjering og at Norge vil sette inn sine ressurser for å hjelpe afghanerne med å nå sine mål som er beskrevet i Afghan National Development Strategy (ANDS). Ved å studere og tolke disse to dokumentene har det blitt utviklet et rammeverk for å kunne måle utvikling i Faryab. Dette rammeverket beskriver et hierarki, der vi har benyttet / vært inspirert av OEDC DACs begrepsapparat for å beskrive metodikken og nivåene. Det øverste nivået består av tre operasjonslinjer: Sikkerhet, styresett og utvikling (security, governance and development), noe som også benyttes av NATO og gjør det enklere å kommunisere resultater til det militære domenet. Under disse operasjonslinjene finner vi en rekke pilarer og sektorer som er videre delt inn i outcomes. Disse outcomes forsøkes målt ved én eller flere indikatorer. Utformingen av outcomes og indikatorer ses også i sammenheng med datainnsamling og analyse. Det finnes mange potensielle datakilder som kan benyttes for å belyse utviklingen i Faryab, men mange potensielle outcomes og indikatorer har også blitt utelatt fra dette rammeverket på grunn av vanskeligheter med å skaffe relevante data. En rekke av indikatorene kan måles ved å vite hva befolkningen mener. Meningsmålinger vil derfor være den primære datakilden for mange av indikatorene som presenteres i denne rapporten.

Nylig publisert