Outsourcing i forsvaret - et rammeverk for vurdering av kandidater

FFI-Rapport 2011

Om publikasjonen

Rapportnummer

2010/01608

ISBN

978-82-464-1845-2

Format

PDF-dokument

Størrelse

437.4 KB

Last ned publikasjonen
Sverre Kvalvik Kenneth Fjell

Forsvaret har til alle tider i større eller mindre grad samhandlet med privat sektor. Særlig skjøt dette fart med den kalde krigens slutt og nye styringsprinsipper i offentlig sektor på 1980-tallet. Oppmerksomheten rundt og bevisstheten om Forsvarets kjøp av tjenester fra private har imidlertid vært lav i de siste 5–6 årene, og nye avtaler synes å ha blitt inngått på grunn av ytre endringer heller enn som en følge av Forsvarets bevisste strategi.

Det anbefales at Forsvaret tar i bruk et helhetlig rammeverk for vurderinger av økonomiske konsekvenser av outsourcing, og at dette rammeverket benyttes til en helhetlig gjennomgang av Forsvarets portefølje. Det foreslåtte rammeverket i denne rapporten kan beskrives som en tredelt stegvis prosess.

Det første steget i rammeverket er grovsorteringen, hvor det vurderes hvorvidt aktiviteten er en del av Forsvarets kjernevirksomhet eller ikke og hvorvidt konkurranseintensiteten i det private leverandørmarkedet er tilstrekkelig. Basert på vurderingene i grovsorteringen, går de beste outsourcingskandidatene videre til prioriteringsfasen. Her blir kandidatene rangert etter hvordan transaksjonskostnadene og koordineringskostnadene antas å bli påvirket av outsourcingsbeslutningen. Kandidatene med høyest prioritet går videre til kalkylefasen, hvor den langsiktige differansekostnaden beregnes. Her foretas det en nøye vurdering av kostnadene for både intern og ekstern utførelse av oppgaven, og dersom det eksterne alternativet anses som rimeligere, anbefales outsourcing. Differansekostnaden må sees i lys av kvalitative vurderinger av fordeler og ulemper som ikke lot seg tallfeste i de foregående fasene.

Fleksibiliteten i dette rammeverket ligger i at en lang rekke ulike aktiviteter kan vurderes med begrenset ressursinnsats, og at de viktigste konsekvensene av økonomisk karakter drøftes og inkluderes i beslutningene. For å illustrere hvordan rammeverket kan benyttes, anvender rapporten rammeverket på to eksempler: Forsvarets EBA-behov og støttetjenester. I det første diskuteres først grovsorteringen og prioriteringsfasen. For å illustrere hvilke momenter som bør inkluderes i en outsourcingskalkyle, foretas det en beregning av kostnadene knyttet til intern og ekstern utførelse av leie av kontorbygg. I det andre caset vurderes både militærpoliti og vakt- og sikringstjeneste som eksempler på støttetjenester. Disse to kandidatene vurderes begge i grovsortering og prioriteringsfasen. Her konkluderes det med at deler av Forsvarets behov for sannsynligvis EBA kan dekkes gjennom kjøp av tjenester fra private, men at militærpoliti- og vakttjenester antakeligvis vil være for utfordrende med tanke på transaksjons- og koordineringskostnader.

Nylig publisert