Om nettbasert fellesoperativ samarbeidslæring mellom krigsskolene - tilbakemeldinger fra kadetter og instruktører
Om publikasjonen
Rapportnummer
2014/01450
ISBN
978-82-464-2449-1
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.6 MB
Språk
Norsk
Kunnskap om de andre forsvarsgrenene er et område som i liten grad er prioritert i dagens
læringsplaner ved krigsskolene, samtidig som kunnskap om, og evnen til, felles samvirke på
lavere nivå er en vesentlig evne i retning av nettverksbasert forsvar (NbF). Gjennom et samarbeid
med Krigsskolen, Luftkrigsskolen og Sjøkrigsskolen har FFI prosjekt 1189 Sinett gjennomført
eksperimentserien Joint 2013 bestående av fem eksperimenter hvor totalt 71 kadetter har deltatt.
Gjennom Joint 2013-aktiviteten ønsket Sinettprosjektet å bidra inn i diskusjonen om behovet for å
styrke felles læringsmiljø ved krigsskolene muliggjort gjennom en NbF-tilnærming i
læringssituasjonen.
FFI og krigsskolene har utforsket geografisk distribuert læring og samhandling gjennom lettere
spill- og simuleringsteknologi kombinert med digitale samhandlingsteknologier som virtuell
verden og chat. Målsetningen har vært å lage et konsept "nettbasert fellesoperativ
samarbeidslæring for geografisk distribuert samtrening" tilpasset nye utfordringer med
samtrening på et lavere nivå i utdanningsnivået enn det som gjøres i dag. Læringsprosessen startet
med at kadettene fra alle tre krigsskolene ble stilt ovenfor et scenario og et tilhørende oppdrag.
Kadettene fant i fellesskap behov, avgrenset, søkte informasjon og koordinerte prosessen.
Gjennom samhandling og digital kommunikasjon skulle kadettene utvikle økt forståelse og
innsikt i de andre grenenes begrepsapparat og de viktigste kapasitetene.
Vi målte kadettenes oppfatninger gjennom observasjon underveis i eksperimentserien og
spørreskjemaer, og vi har i etterkant av eksperimentene intervjuet seks instruktører fra
krigsskolene og tolv kadetter som deltok på to eller flere eksperiment.
Samarbeidslæringen utfordret kadettene til å lære gjennom kommunikasjon med andre kadetter,
hvor kadettenes kunnskapsdeling stod sentralt. Funn viste at kadettene hadde læring i flere
dimensjoner, både rene tallmateriale, men også hvordan de andre forsvarsgrenene jobbet, tenkte
og gjennomførte en planleggingsprosess. Kadettene oppnådde en økt forståelse av hva en
fellesoperasjon er, hva andre forsvarsgrener kan gi ens egen forsvarsgren, og ikke minst hva ens
egen forsvarsgren kan gi og støtte de andre forsvarsgrenene med. Instruktørene fra krigsskolene
fungerte som prosessveiledere, hvor de lot kadettene få stor frihet i gjennomføringen av
oppdraget og veiledet ved nødvendighet eller under planlagte pauser i spillet.
Generelt var kadettene av den oppfatning at en fremtidig nettbasert fellesoperativ
samarbeidslæring, som en integrert del av utdanningen ved de tre krigsskolene, har potensiale til å
øke kvaliteten på kadettutdanningen. Kadettene benyttet samhandlingsteknologier som en del av
samhandlingskonteksten. Den virtuelle verden ble sett på som limet i læringsmiljøet.
Instruktørene og kadettene vektla betydningen av “usynlig teknologi”, som var enkel å ta i bruk
og ikke tok konsentrasjonen vekk fra det som stod i sentrum, nemlig læren om de andre
forsvarsgrenene.