Om nettbasert fellesoperativ samarbeidslæring mellom krigsskolene - tilbakemeldinger fra kadetter og instruktører

FFI-Rapport 2014

Om publikasjonen

Rapportnummer

2014/01450

ISBN

978-82-464-2449-1

Format

PDF-dokument

Størrelse

1.6 MB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Ann-Kristin Elstad
Kunnskap om de andre forsvarsgrenene er et område som i liten grad er prioritert i dagens læringsplaner ved krigsskolene, samtidig som kunnskap om, og evnen til, felles samvirke på lavere nivå er en vesentlig evne i retning av nettverksbasert forsvar (NbF). Gjennom et samarbeid med Krigsskolen, Luftkrigsskolen og Sjøkrigsskolen har FFI prosjekt 1189 Sinett gjennomført eksperimentserien Joint 2013 bestående av fem eksperimenter hvor totalt 71 kadetter har deltatt. Gjennom Joint 2013-aktiviteten ønsket Sinettprosjektet å bidra inn i diskusjonen om behovet for å styrke felles læringsmiljø ved krigsskolene muliggjort gjennom en NbF-tilnærming i læringssituasjonen. FFI og krigsskolene har utforsket geografisk distribuert læring og samhandling gjennom lettere spill- og simuleringsteknologi kombinert med digitale samhandlingsteknologier som virtuell verden og chat. Målsetningen har vært å lage et konsept "nettbasert fellesoperativ samarbeidslæring for geografisk distribuert samtrening" tilpasset nye utfordringer med samtrening på et lavere nivå i utdanningsnivået enn det som gjøres i dag. Læringsprosessen startet med at kadettene fra alle tre krigsskolene ble stilt ovenfor et scenario og et tilhørende oppdrag. Kadettene fant i fellesskap behov, avgrenset, søkte informasjon og koordinerte prosessen. Gjennom samhandling og digital kommunikasjon skulle kadettene utvikle økt forståelse og innsikt i de andre grenenes begrepsapparat og de viktigste kapasitetene. Vi målte kadettenes oppfatninger gjennom observasjon underveis i eksperimentserien og spørreskjemaer, og vi har i etterkant av eksperimentene intervjuet seks instruktører fra krigsskolene og tolv kadetter som deltok på to eller flere eksperiment. Samarbeidslæringen utfordret kadettene til å lære gjennom kommunikasjon med andre kadetter, hvor kadettenes kunnskapsdeling stod sentralt. Funn viste at kadettene hadde læring i flere dimensjoner, både rene tallmateriale, men også hvordan de andre forsvarsgrenene jobbet, tenkte og gjennomførte en planleggingsprosess. Kadettene oppnådde en økt forståelse av hva en fellesoperasjon er, hva andre forsvarsgrener kan gi ens egen forsvarsgren, og ikke minst hva ens egen forsvarsgren kan gi og støtte de andre forsvarsgrenene med. Instruktørene fra krigsskolene fungerte som prosessveiledere, hvor de lot kadettene få stor frihet i gjennomføringen av oppdraget og veiledet ved nødvendighet eller under planlagte pauser i spillet. Generelt var kadettene av den oppfatning at en fremtidig nettbasert fellesoperativ samarbeidslæring, som en integrert del av utdanningen ved de tre krigsskolene, har potensiale til å øke kvaliteten på kadettutdanningen. Kadettene benyttet samhandlingsteknologier som en del av samhandlingskonteksten. Den virtuelle verden ble sett på som limet i læringsmiljøet. Instruktørene og kadettene vektla betydningen av “usynlig teknologi”, som var enkel å ta i bruk og ikke tok konsentrasjonen vekk fra det som stod i sentrum, nemlig læren om de andre forsvarsgrenene.

Nylig publisert