"Nytt vindu for læring" fra ildsjeler til strategisk satsing i Forsvaret
Om publikasjonen
Rapportnummer
17/01537
ISBN
978-82-464-2971-7
Format
PDF-dokument
Størrelse
993.9 KB
Språk
Norsk
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har i samarbeid med Forsvarets høgskole (FHS) gjennomført
en større spørreundersøkelse blant ansatte og studenter ved Forsvarets skoler. Hensikten var å
se nærmere på hvor systematisk skolene jobbet med informasjons- og
kommunikasjonsteknologi (IKT) i undervisningen. I rapporten presenteres et teoretisk rammeverk
for strategisk bruk av teknologi, hvor sammenhengen mellom sannsynlighet for gevinstrealisering
ved bruk av IKT og omstillingsgrad blir diskutert i lys av relevant empiri. Med den
pågående utdanningsreformen i Forsvaret er det nå planer må legges for å sikre at god læring
kan produseres på flere måter og på flere plattformer.
Overordnet viste resultatene at digitale løsninger ikke blir systematisk utnyttet. Enkeltvis har
skolene visjoner og ønsker om å styrke digitalisering av undervisningen, men det finnes ingen
omforente ledelsesforankrete visjoner for gjennomføring i praksis. Resultatene viste et behov for
økt digital kompetanse. Det er vanskelig å utnytte digitale verktøy i undervisningen på en
effektiv måte dersom en verken kjenner til potensialet eller hvordan verktøyet skal benyttes.
Skolene må bevege seg bort fra en tilfeldig ildsjel-praksis mot en systematisk digital praksis. Det
betyr at digitalt utviklingsarbeid må inngå i den nye høgskolens planverk tidlig i
utviklingsarbeidet.
Rapporten har tre kritiske faktorer som ses på som nødvendige for at Forsvarets nye høgskole
skal gå fra ildsjel-praksis til strategisk satsing. Den første faktoren er at digitalisering handler om
ledelse og organisatorisk omstilling. Det er kritisk at digitaliseringen eies av ledelsen.
Toppledelsen og de lokale ledergruppene må ha et omforent strategisk perspektiv på
digitaliseringen, i tillegg til å være involvert og engasjert. Det må være tydelighet og enighet om
hvilken digitaliseringsstrategi høgskolen skal ha, og om hvilke muligheter IKT kan gi for
alternative organiseringer og undervisningsmodeller. Ikke minst gjelder det spørsmålet om
hvordan digitaliseringen skal gjennomføres i praksis. Digitaliseringen vil påvirke organisasjonen
på flere plan og må eies der endringen skjer.
Den andre kritiske faktoren er digital kompetanse. Høgskolen må vektlegge digital kompetanse
som en strategisk ressurs ved at ansatte har både kunnskaper om og ferdigheter i teknologiens
muligheter. En suksessfaktor er forståelse av teknologiens nytteverdi. Holdninger til teknologi er
en del av den digitale kompetansen, og høgskolen må arbeide med innstillingen og viljen til bruk
av digitale verktøy og oppmerksomheten rundt det. Det må også eksistere en omforent ansvarsog
lojalitetsfølelse for bruken av digitale verktøy ved studiestedene.
Den tredje kritiske faktoren er det vi i rapporten kaller strukturert fleksibilitet. Skal deler av
undervisningen flyttes over på nett, kreves det at undervisningspersonell setter rammer
(struktur) og følger opp studentene via for eksempel tester underveis og nettveiledning. Videre
bør det være rom for fleksibilitet. Det bør gis muligheter for å tenke nytt, prøve og feile, og det
bør være insentiver for undervisningspersonell som er innovative og tar i bruk et større spekter
av digitale løsninger.