Modelling battle command with context-based reasoning
Om publikasjonen
Rapportnummer
2013/00861
ISBN
9788246422879
Format
PDF-dokument
Størrelse
6.9 MB
Språk
Engelsk
En viktig del av et simuleringsverktøy for trening og planlegging er simulerte enheter med realistisk oppførsel. Typiske systemer for datagenererte styrker er i stand til å simulere enkel oppførsel hvor enhetene utfører lavnivåoppgaver som “følg rute”, “gå i formasjon”, osv. Vårt mål er å lage et simulseringssytem som er i stand til autonomt å simulere utførelsen av ordre på høyere nivå. Dette vil kreve at simuleringsystemet kan forstå og planlegge utførelsene av høyere nivå oppgaver som “ta område x” eller “støtt enhet y med ild”, og at systemet er i stand til å reagere doktrinelt på uventede hendelser. Et slikt system kan brukes både for trening og øving, men også som et støtteverktøy under planlegging av militære operasjoner.
Simuleringssystemet vi utvikler består av et multi-agent system sammen med et kommersielt tilgjengelig system for datagenererte styrker. Kunnskap om taktikk og doktrine modelleres i multi-agent systemet. Agentene er organisert i et hierarki og representerer ledere og staber på forskjellige nivåer. Fokuset i denne rapporten er å studere hvordan stridsledelsesagentenes oppførsel kan modelleres med adferdsmodelleringsparadigmet kontekstbasert resonnering. Spesielt har vi identifisert tre utfordringer som ikke er behandlet i tidligere arbeider med kontekstbasert resonnering. De tre utfordringene omfatter hva som er fornuftige kontekster for en stridsledelsesagent, hvordan oppgaver planlegges og hvordan oppgaver på høyere nivå kan brytes ned gjennom agenthierarkiet. Mulige løsninger på disse utfordringene er foreslått i denne rapporten.
For å illustrere konseptet og belyse videre utfordringer har vi med hjelp fra offiserer modellert handlingsmåter som er nødvendige for å utføre en eksempeloperasjon. Hovedkonklusjonen vår etter dette arbeidet er at kontekstbasert resonnering egner seg godt til å modellere stridsledelse, både fordi det tilsynelatende er enkelt å utvide modellen gradvis med ny eller mer kompleks adferd, og fordi resultatet synes å være enkelt å forstå for militære eksperter.