Modelling and implementation of a generic active protection system for entities in Virtual Battlespace (VBS)
Om publikasjonen
Rapportnummer
17/00879
ISBN
978-82-464-2899-4
Format
PDF-dokument
Størrelse
3.6 MB
Språk
Engelsk
Aktive beskyttelsessystemer (Active protection systems (APSs)) for stridskjøretøy har vært
under utvikling i flere tiår. I løpet av de siste årene har denne teknologien blitt mer moden, og
flere systemer er nå i operativ bruk. Eksempler på slike systemer er russiske Arena, Quick Kill
fra Raytheon, samt Iron Fist og Trophy som er i bruk i det israelske forsvaret.
For å kunne utstyre entitetene i våre stridssimuleringer med aktive beskyttelsessystemer, har vi
implementert en modell av et generisk, “hard-kill” APS for entiteter i simuleringsverktøyet Virtual
Battlespace (VBS). At et aktivt beskyttelsessystem anvender motmidler klassifisert som “hardkill”,
betyr at de innkomne prosjektilene fysisk avskjæres og ødelegges eller degraderes.
Vår APS-modell utfører den samme sekvensen av handlinger som et reelt APS. Den detekterer,
klassifiserer og tracker, og avskjærer innkomne prosjektiler. Vår generiske modell kan enkelt
konfigureres og kalibreres til å simulere de fleste eksisterende, og mulige framtidige, “hard-kill”
aktive beskyttelsessystemer.
APS-modellen har blitt implementert i det innebygde skriptspråket i VBS (VBS scripting
language). Den kan brukes av både “virtual” og “constructive” entiteter i VBS. For “virtual”
entiteter har vi utviklet et grafisk brukergrensesnitt som viser statusen til det aktive
beskyttelsessystemet. Det grafiske brukergrensesnittet har blitt implementert i VBSFusion, som
er et C++-basert programmeringsgrensesnitt for VBS.