Modelling and implementation of a generic active protection system for entities in Virtual Battlespace (VBS)

FFI-Rapport 2017

Om publikasjonen

Rapportnummer

17/00879

ISBN

978-82-464-2899-4

Format

PDF-dokument

Størrelse

3.6 MB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Per-Idar Evensen
Aktive beskyttelsessystemer (Active protection systems (APSs)) for stridskjøretøy har vært under utvikling i flere tiår. I løpet av de siste årene har denne teknologien blitt mer moden, og flere systemer er nå i operativ bruk. Eksempler på slike systemer er russiske Arena, Quick Kill fra Raytheon, samt Iron Fist og Trophy som er i bruk i det israelske forsvaret. For å kunne utstyre entitetene i våre stridssimuleringer med aktive beskyttelsessystemer, har vi implementert en modell av et generisk, “hard-kill” APS for entiteter i simuleringsverktøyet Virtual Battlespace (VBS). At et aktivt beskyttelsessystem anvender motmidler klassifisert som “hardkill”, betyr at de innkomne prosjektilene fysisk avskjæres og ødelegges eller degraderes. Vår APS-modell utfører den samme sekvensen av handlinger som et reelt APS. Den detekterer, klassifiserer og tracker, og avskjærer innkomne prosjektiler. Vår generiske modell kan enkelt konfigureres og kalibreres til å simulere de fleste eksisterende, og mulige framtidige, “hard-kill” aktive beskyttelsessystemer. APS-modellen har blitt implementert i det innebygde skriptspråket i VBS (VBS scripting language). Den kan brukes av både “virtual” og “constructive” entiteter i VBS. For “virtual” entiteter har vi utviklet et grafisk brukergrensesnitt som viser statusen til det aktive beskyttelsessystemet. Det grafiske brukergrensesnittet har blitt implementert i VBSFusion, som er et C++-basert programmeringsgrensesnitt for VBS.

Nylig publisert