Measuring learning under uncertainty

FFI-Rapport 2011

Om publikasjonen

Rapportnummer

2011/02046

ISBN

978-82-464-2023-3

Format

PDF-dokument

Størrelse

615.9 KB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Svein Erlend Martinussen
Sammendrag Denne rapporten beskriver en metode for å måle læring i tilfeller der læringsmål ikke er definert. Dette er typisk en utfordring for frie interaktive eksperimenter med prototypsystemer. En deltagers tendens, over tid, til å levere stadig mer like pre- og post-eksperiment evalueringer av nytte av systemet tolkes som læring. Metoden gjør det mulig å monitorere læring for komplekse systemer, uten forhåndskunnskaper om operasjonskonsept og prosedyrer. Metoden er blitt brukt på data fra et interaktivt simuleringseksperiment. Variansanalyse viser signifikant læring i løpet av eksperimentet. Det foreslås en modell som beskriver hvordan simuleringstid, erfaring, og nærhet til systemet under eksperimentet påvirker læring.

Nylig publisert