Measuring combat effectiveness
Om publikasjonen
Rapportnummer
21/02310
ISBN
978-82-464-3375-2
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.6 MB
Språk
Engelsk
Mye av arbeidet vi gjør ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) er relatert til utvikling og testing av løsninger (konsepter, teknologier osv.) som kan øke stridseffektivitet. Men hva menes egentlig med stridseffektivitet, hvilke faktorer påvirker stridseffektivitet, og hvordan kan stridseffektivitet kvantifiseres og måles? Dette er de tre hovedspørsmålene vi diskuterer i denne rapporten.
Det finnes ingen presis og entydig definisjon av stridseffektivitet. Imidlertid kan stridseffektivitet generelt sies å være et mål på et stridssystems evne til å løse en gitt oppgave eller et gitt oppdrag, eller et mål på hvor godt et stridssystem løser en gitt oppgave eller et gitt oppdrag. I denne sammenhengen kan et stridssystem for eksempel være et våpensystem, en gruppe av kampentiteter, et styrkestrukturelement eller en styrkestruktur. Generelt finnes det hovedsakelig to retninger vedrørende hvilke faktorer som er viktige for stridseffektivitet.
Den første retningen ser hovedsakelig på stridseffektivitet som et resultat av menneskelige faktorer. Den andre retningen har et mer helhetlig syn på stridseffektivitet og er opptatt av alle faktorer som kan påvirke forløpet i en strid, inkludert både menneskelige og materielle ressurser, miljø og oppgave eller oppdrag. I denne rapporten vil vi følge det helhetlige synet på stridseffektivitet. Å måle og analysere stridseffektivitet er en kompleks og utfordrende oppgave. Data fra krig i den virkelige verden er ofte vanskelig å få tak i, og det er selvfølgelig ikke mulig å eksperimentere med krigføring i den virkelige verden. Modellering og simulering (M&S) er derfor avgjørende for å eksperimentere med forskjellige våpensystemer og styrkestrukturelementer.
Modeller av strid er imidlertid forenklinger og vil aldri representere alle aspekter av virkeligheten. Simulering av moderne strid med tilstrekkelig realisme er svært utfordrende, spesielt når det gjelder menneskelige faktorer. Det vi hovedsakelig er interessert i, er å vurdere og sammenlikne den relative stridseffektiviteten til forskjellige stridssystemer som utfører samme oppgave eller oppdrag mot samme fiende. Å estimere den relative stridseffektiviteten mellom to eller flere stridssystemer er noe som vanligvis kan gjøres, med tilstrekkelig pålitelighet, ved å bruke simuleringer og simuleringsstøttede krigsspill.
I denne rapporten beskriver vi først bakgrunnen for dette arbeidet. Deretter gir vi en introduksjon til modellering og simulering (M&S) av strid. Etter dette diskuterer vi hva stridseffektivitet betyr fra et systemteoretisk perspektiv, presenterer noen definisjoner på stridseffektivitet og diskuterer faktorene som kan påvirke stridseffektivitet. Videre beskriver og diskuterer vi noen av tilnærmingene for å kvantifisere og måle stridseffektivitet som er foreslått i litteraturen. Til slutt diskuterer vi hvordan vi bruker simuleringer og simuleringsstøttede krigsspill til å vurdere og sammenlikne den relative stridseffektiviteten til forskjellige stridssystemer.