Måling og analyse av støy- og vibrasjonsmiljøet i stormpanservognen CV90
Om publikasjonen
Rapportnummer
2008/01648
ISBN
978-82-464-1420-1
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.6 MB
Språk
Norsk
Denne rapporten er et bidrag til FFI-prosjekt ”Teknologier for nettverksintegrert stridskjøretøy”
(TEKNISK), men den er også ment å tjene fremtidige aktiviteter som omhandler stormpanservogner,
og da spesielt CV90. Rapporten omhandler støy- og vibrasjonsmålingene som ble utført i
stormpanservognen CV90 på Rena leir ved to anledninger, 27. mai 2008 og 6. august 2008. Disse
målingene ble gjort for å undersøke operasjonsmiljøet i kjøretøyet med tanke på diverse
datautstyr som skal plasseres inne i kjøretøyet i forbindelse med felles felttester som FFIprosjektene
TEKNISK og TAURUS (Taktisk UAV - Robustifisere, Undersøke, Støtte) skal utføre
høsten 2008. Felttestene har til hensikt prøve ut og demonstrere BMS (Battlefield Management
System) med nye funksjoner, herunder Augmented Reality (AR), og for å undersøke hvordan en
Mini-UAV, (Unmanned Aerial Vehicle), også kalt MUAS (Mini Unmanned Aircraft System), bør
integreres som støtte til BMS.
Støymålingene ble først og fremst utført med tanke på et mulig fremtidig talegjenkjenningssystem
som skal plasseres i kjøretøyet. Talegjenkjenningssystemet skal brukes til å gi muntlige
kommandoer til BMS, og det er viktig at det kan fungere i støymiljøet inne i kjøretøyet.
Talegjenkjenningssystemet som etter planen skal brukes, DynaSpeak® fra SRI International, er
utstyrt med støyfiltreringsverktøy og dynamisk støykompensasjon, men spørsmålet er om dette er
tilstrekkelig. For å kartlegge støymiljøet ble det gjort lydtrykknivåmålinger og lydopptak på flere
steder i kjøretøyet under ulike skyte- og kjøreforhold. Resultatene fra målingene er fremstilt både
i tabellform og grafisk, i tillegg til at det har blitt gjort frekvens- og spektralanalyser. Resultatene
viser at det uveide effektive lydtrykknivået ligger i intervallet 90-125 dB, og det maksimaliseres
under kjøring i høy hastighet på hardt underlag. Den maksimale uveide spissverdien er 142,7 dB,
og den blir naturlig nok oppnådd under skyting. Den konstante bakgrunnsstøyen i kjøretøyet, som
øker med hastigheten og hardheten til underlaget, ligger i hovedsak rundt 100 Hz, men et viktig
unntak er tomgangskjøring, hvor støyen ligger markant på bestemte frekvenser i intervallet
0-800 Hz. Dialog på intercomen ligger i frekvensområdet 200-1.200 Hz med hurtige variasjoner i
amplitude. Både skyting med maskinkanonen og med maskingeværet resulterer i støy som dekker
et stort frekvensområde, i all hovedsak intervallet 0-4.000 Hz, men denne støyen er kortvarig. Da
vi ikke vet noe om begrensningene til støymiljøet som talegjenkjenningssystemet kan fungere i,
kan vi ikke si noe bestemt om hvordan systemet vil fungere i kjøretøyet, men resultatene som er
presentert her, kan danne utgangspunktet for videre undersøkelser og forsøk.
Formålet med vibrasjonsmålingene var å kartlegge vibrasjonsmiljøet i kjøretøyet for senere å
kunne gjennomføre vibrasjonstesting av utstyret som skal plasseres på veggen inne i kjøretøyet.
Målingene ble utført i de fire festepunktene til det vibrasjonsdempede stativet som skal huse
utstyret under kjøring i ulike hastigheter. Resultatene fra målingene ble deretter behandlet
statistisk, ved bruk av såkalte PSD-estimat (Power Spectral Density), for å kunne fremskaffe det
tallmessige grunnlaget for vibrasjonstestene. PSD-grafene viser klart de ulike harmoniske beltefrekvensene,
som samsvarer bra med de teoretiske verdiene, og det faktum at vibrasjonene er
størst langs den vertikale aksen. Vibrasjonstestene vil bli utført på FFIs Miljølaboratorium.