Måling og analyse av støy- og vibrasjonsmiljøet i stormpanservognen CV90

FFI-Rapport 2008

Om publikasjonen

Rapportnummer

2008/01648

ISBN

978-82-464-1420-1

Format

PDF-dokument

Størrelse

2.6 MB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Marianne Østevold
Denne rapporten er et bidrag til FFI-prosjekt ”Teknologier for nettverksintegrert stridskjøretøy” (TEKNISK), men den er også ment å tjene fremtidige aktiviteter som omhandler stormpanservogner, og da spesielt CV90. Rapporten omhandler støy- og vibrasjonsmålingene som ble utført i stormpanservognen CV90 på Rena leir ved to anledninger, 27. mai 2008 og 6. august 2008. Disse målingene ble gjort for å undersøke operasjonsmiljøet i kjøretøyet med tanke på diverse datautstyr som skal plasseres inne i kjøretøyet i forbindelse med felles felttester som FFIprosjektene TEKNISK og TAURUS (Taktisk UAV - Robustifisere, Undersøke, Støtte) skal utføre høsten 2008. Felttestene har til hensikt prøve ut og demonstrere BMS (Battlefield Management System) med nye funksjoner, herunder Augmented Reality (AR), og for å undersøke hvordan en Mini-UAV, (Unmanned Aerial Vehicle), også kalt MUAS (Mini Unmanned Aircraft System), bør integreres som støtte til BMS. Støymålingene ble først og fremst utført med tanke på et mulig fremtidig talegjenkjenningssystem som skal plasseres i kjøretøyet. Talegjenkjenningssystemet skal brukes til å gi muntlige kommandoer til BMS, og det er viktig at det kan fungere i støymiljøet inne i kjøretøyet. Talegjenkjenningssystemet som etter planen skal brukes, DynaSpeak® fra SRI International, er utstyrt med støyfiltreringsverktøy og dynamisk støykompensasjon, men spørsmålet er om dette er tilstrekkelig. For å kartlegge støymiljøet ble det gjort lydtrykknivåmålinger og lydopptak på flere steder i kjøretøyet under ulike skyte- og kjøreforhold. Resultatene fra målingene er fremstilt både i tabellform og grafisk, i tillegg til at det har blitt gjort frekvens- og spektralanalyser. Resultatene viser at det uveide effektive lydtrykknivået ligger i intervallet 90-125 dB, og det maksimaliseres under kjøring i høy hastighet på hardt underlag. Den maksimale uveide spissverdien er 142,7 dB, og den blir naturlig nok oppnådd under skyting. Den konstante bakgrunnsstøyen i kjøretøyet, som øker med hastigheten og hardheten til underlaget, ligger i hovedsak rundt 100 Hz, men et viktig unntak er tomgangskjøring, hvor støyen ligger markant på bestemte frekvenser i intervallet 0-800 Hz. Dialog på intercomen ligger i frekvensområdet 200-1.200 Hz med hurtige variasjoner i amplitude. Både skyting med maskinkanonen og med maskingeværet resulterer i støy som dekker et stort frekvensområde, i all hovedsak intervallet 0-4.000 Hz, men denne støyen er kortvarig. Da vi ikke vet noe om begrensningene til støymiljøet som talegjenkjenningssystemet kan fungere i, kan vi ikke si noe bestemt om hvordan systemet vil fungere i kjøretøyet, men resultatene som er presentert her, kan danne utgangspunktet for videre undersøkelser og forsøk. Formålet med vibrasjonsmålingene var å kartlegge vibrasjonsmiljøet i kjøretøyet for senere å kunne gjennomføre vibrasjonstesting av utstyret som skal plasseres på veggen inne i kjøretøyet. Målingene ble utført i de fire festepunktene til det vibrasjonsdempede stativet som skal huse utstyret under kjøring i ulike hastigheter. Resultatene fra målingene ble deretter behandlet statistisk, ved bruk av såkalte PSD-estimat (Power Spectral Density), for å kunne fremskaffe det tallmessige grunnlaget for vibrasjonstestene. PSD-grafene viser klart de ulike harmoniske beltefrekvensene, som samsvarer bra med de teoretiske verdiene, og det faktum at vibrasjonene er størst langs den vertikale aksen. Vibrasjonstestene vil bli utført på FFIs Miljølaboratorium.

Nylig publisert