Literature review on ship and ice discrimination
Om publikasjonen
Rapportnummer
17/16310
ISBN
978-82-464-2985-4
Format
PDF-dokument
Størrelse
858.4 KB
Språk
Engelsk
Issmelting i Arktis fører til mer skipstrafikk, fiske, og nye muligheter for oljesøk og oljeproduksjon
i nordområdene. Maritime Domain Awareness (MDA) er av stor interesse for Norge, og derfor er
det viktig å overvåke nordområdene. For å kunne hjelpe skip til å navigere og til å planlegge
skipstrafikken, er det nødvendig å få en oversikt om hvor is og isfjell i sjøområder med is.
Satellitt-SAR (Syntetisk Aperture Radar) er en pålitelig kilde dag og natt og i all type vær til å gi
data for å få et situasjonsbilde av skipstrafikken og issituasjonen på sjøen. Det er viktig å kunne
se forskjell på skip og isfjell i åpen sjø og inni isen.
Denne rapporten gir en oversikt over noe av forskningen som er gjort innenfor feltene
skipsdeteksjon, isfjelldeteksjon og skip- og isfjelldiskriminering. Fokuset er på data med dualpolarisasjon
siden skipsdetektoren bare vil utføre skip- og isfjelldiskriminering i dualpolarisasjonsdata.
Det virker som om Canada er dem som har gjort mest arbeid innen skip- og isfjelldiskriminering,
og har allerede en operasjonell skip- og isfjelldiskriminator. FFIs mål er å finne en skip- og
isfjelldiskriminerings-metode som virker i våre farvann, og implementere denne i den
automatiske skipsdetektoren Aegir.