Literature review on ship and ice discrimination

FFI-Rapport 2017

Om publikasjonen

Rapportnummer

17/16310

ISBN

978-82-464-2985-4

Format

PDF-dokument

Størrelse

858.4 KB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Tonje Nanette Hannevik
Issmelting i Arktis fører til mer skipstrafikk, fiske, og nye muligheter for oljesøk og oljeproduksjon i nordområdene. Maritime Domain Awareness (MDA) er av stor interesse for Norge, og derfor er det viktig å overvåke nordområdene. For å kunne hjelpe skip til å navigere og til å planlegge skipstrafikken, er det nødvendig å få en oversikt om hvor is og isfjell i sjøområder med is. Satellitt-SAR (Syntetisk Aperture Radar) er en pålitelig kilde dag og natt og i all type vær til å gi data for å få et situasjonsbilde av skipstrafikken og issituasjonen på sjøen. Det er viktig å kunne se forskjell på skip og isfjell i åpen sjø og inni isen. Denne rapporten gir en oversikt over noe av forskningen som er gjort innenfor feltene skipsdeteksjon, isfjelldeteksjon og skip- og isfjelldiskriminering. Fokuset er på data med dualpolarisasjon siden skipsdetektoren bare vil utføre skip- og isfjelldiskriminering i dualpolarisasjonsdata. Det virker som om Canada er dem som har gjort mest arbeid innen skip- og isfjelldiskriminering, og har allerede en operasjonell skip- og isfjelldiskriminator. FFIs mål er å finne en skip- og isfjelldiskriminerings-metode som virker i våre farvann, og implementere denne i den automatiske skipsdetektoren Aegir.

Nylig publisert