Lessons learned from crisis management of forest fires - elicit to learn crucial post-crisis lessons
Om publikasjonen
Rapportnummer
2014/01969
ISBN
978-82-464-2479-8
Format
PDF-dokument
Størrelse
956.6 KB
Språk
Engelsk
EU-prosjektet ELITE (Elicit to learn crucial post-crisis lessons) er et ’Coordination and Support
action’ prosjekt som ble gjennomført i perioden januar 2013-juni 2014. Prosjektet fikk støtte fra
EUs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk utvikling og demonstrasjon etter
tilskuddsavtale nr. 312497 og hadde et budsjett på rundt 8 millioner kroner.
Denne rapporten er den første av i alt fire offentlig tilgjengelige rapporter i ELITE-prosjektet som
omhandler erfaringer, eller «lessons learned», fra henholdsvis skogbranner, jordskjelv og flom.
Hensikten med denne rapporten er (i) å identifisere hva som er de mest relevante
problemstillingene knyttet til håndtering av skogbranner, og (ii) å systematisere og analysere
eventuelle erfaringer fra denne krisehåndteringen. I rapporten kartlegges prosessen fra læring av
kriser til utfordringer rundt det å dele erfaringer. Dette er spesielt viktig fordi mange grupper og
organisasjoner mangler kapasitet og strukturer for å lære av tidligere hendelser. I rapporten blir
forskjellige kvalitative metoder brukt til å identifisere ulike læringspunkter. Hovedfunnene er at
utfordringene knyttet til håndtering av skogbrann faller innenfor temaene: (i) Kunnskap, (ii)
Samvirke, (iii) Forebyggende tiltak, (iv) Utstyr, (v) Kommunikasjon, (vi) teknologiske
nyvinninger, (vii) Recovery/gjenopprettelse av normaltilstand, og (iix) Læring før, under og etter
en krise.
Gjennom litteraturstudier ble det funnet en sterk kobling mellom skogbranner og klimaendringer.
Ny forskning argumenterer med at både forekomst og alvorlighetsgrad av skogbranner vil øke
dramatisk. En casestudie fra Polen er inkludert i rapporten for å beskrive noen kjennetegn ved
store skogbranner. Hovedmetoden for informasjonsinnhenting var en scenarioworkshop med
ELITE-prosjektets sluttbrukere i Weeze, Tyskland i april 2013. Etter workshopen ble et
spørreskjema sendt til sluttbrukergruppen, det såkalte ELITE Community of Practice (CoP).
Spørreskjemaet ble utviklet for å verifisere informasjon, samt samle inn informasjon om temaer
som ikke ble dekket under workshopen. Ulike kilder fra andre EU-prosjekter har også blitt brukt.
Denne rapporten understreker viktigheten av å lære av kriser. Å skape et godt miljø der en kan
dele erfaringer er nødvendig for læring, og rapporten presenterer noen prinsipper som fremmer
dette - ‘Facilitated Learning Analysis’ (FLA). FLA-tilnærmingen er utviklet og brukt av US
Forest Service og er ment til å fremme deling av informasjon. Videre blir utfordringene knyttet til
skogbranner og ulike typer av læring; for eksempel erfaringsbasert, forklaringsbasert og
teknisk/kompetansebasert læring. De viktigste funnene var at læringspunktene var knyttet til fire
temaområder, nemlig (i) læring, (ii) personell (kompetanse), (iii) teknisk utstyr og (iv) samvirke.
Avslutningsvis presenteres en oppsummeringstabell som inneholder de viktigste erfaringene
kategorisert etter temaer definert av forfatterne, basert på funn fra workshopen, litteraturstudier
og spørreskjemaet.