Lessons learned from crisis management of forest fires - elicit to learn crucial post-crisis lessons

FFI-Rapport 2015

Om publikasjonen

Rapportnummer

2014/01969

ISBN

978-82-464-2479-8

Format

PDF-dokument

Størrelse

956.6 KB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Maren Maal Tonje Grunnan
EU-prosjektet ELITE (Elicit to learn crucial post-crisis lessons) er et ’Coordination and Support action’ prosjekt som ble gjennomført i perioden januar 2013-juni 2014. Prosjektet fikk støtte fra EUs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk utvikling og demonstrasjon etter tilskuddsavtale nr. 312497 og hadde et budsjett på rundt 8 millioner kroner. Denne rapporten er den første av i alt fire offentlig tilgjengelige rapporter i ELITE-prosjektet som omhandler erfaringer, eller «lessons learned», fra henholdsvis skogbranner, jordskjelv og flom. Hensikten med denne rapporten er (i) å identifisere hva som er de mest relevante problemstillingene knyttet til håndtering av skogbranner, og (ii) å systematisere og analysere eventuelle erfaringer fra denne krisehåndteringen. I rapporten kartlegges prosessen fra læring av kriser til utfordringer rundt det å dele erfaringer. Dette er spesielt viktig fordi mange grupper og organisasjoner mangler kapasitet og strukturer for å lære av tidligere hendelser. I rapporten blir forskjellige kvalitative metoder brukt til å identifisere ulike læringspunkter. Hovedfunnene er at utfordringene knyttet til håndtering av skogbrann faller innenfor temaene: (i) Kunnskap, (ii) Samvirke, (iii) Forebyggende tiltak, (iv) Utstyr, (v) Kommunikasjon, (vi) teknologiske nyvinninger, (vii) Recovery/gjenopprettelse av normaltilstand, og (iix) Læring før, under og etter en krise. Gjennom litteraturstudier ble det funnet en sterk kobling mellom skogbranner og klimaendringer. Ny forskning argumenterer med at både forekomst og alvorlighetsgrad av skogbranner vil øke dramatisk. En casestudie fra Polen er inkludert i rapporten for å beskrive noen kjennetegn ved store skogbranner. Hovedmetoden for informasjonsinnhenting var en scenarioworkshop med ELITE-prosjektets sluttbrukere i Weeze, Tyskland i april 2013. Etter workshopen ble et spørreskjema sendt til sluttbrukergruppen, det såkalte ELITE Community of Practice (CoP). Spørreskjemaet ble utviklet for å verifisere informasjon, samt samle inn informasjon om temaer som ikke ble dekket under workshopen. Ulike kilder fra andre EU-prosjekter har også blitt brukt. Denne rapporten understreker viktigheten av å lære av kriser. Å skape et godt miljø der en kan dele erfaringer er nødvendig for læring, og rapporten presenterer noen prinsipper som fremmer dette - ‘Facilitated Learning Analysis’ (FLA). FLA-tilnærmingen er utviklet og brukt av US Forest Service og er ment til å fremme deling av informasjon. Videre blir utfordringene knyttet til skogbranner og ulike typer av læring; for eksempel erfaringsbasert, forklaringsbasert og teknisk/kompetansebasert læring. De viktigste funnene var at læringspunktene var knyttet til fire temaområder, nemlig (i) læring, (ii) personell (kompetanse), (iii) teknisk utstyr og (iv) samvirke. Avslutningsvis presenteres en oppsummeringstabell som inneholder de viktigste erfaringene kategorisert etter temaer definert av forfatterne, basert på funn fra workshopen, litteraturstudier og spørreskjemaet.

Nylig publisert