Lessons learned from crisis management of floods - elicit to learn crucial post-crisis lessons
Om publikasjonen
Rapportnummer
2014/01973
ISBN
9788246424811
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.1 MB
Språk
Engelsk
EU-prosjektet ELITE (Elicit to learn crucial post-crisis lessons) er et ’Coordination and Support
action’ prosjekt som ble gjennomført i perioden januar 2013-juni 2014. Prosjektet fikk støtte fra
EUs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk utvikling og demonstrasjon etter
tilskuddsavtale nr. 312497 og hadde et budsjett på rundt 8 millioner kroner.
Denne rapporten er den tredje av i alt fire offentlig tilgjengelige rapporter i ELITE-prosjektet som
omhandler erfaringer, eller «lessons learned», fra henholdsvis skogbranner, jordskjelv og flom.
Målet med denne rapporten er å samle, identifisere, kategorisere og analysere erfaringer fra
flomkatastrofer, før, under og etter flommen har funnet sted.
Rapporten inneholder et bakgrunnskapittel som viser eksempler på store oversvømmelser i Polen,
Sentral-Europa og Norge. Erfaringer og læringspunkter fra flom er identifisert og kategorisert i
felles problemområder knyttet til krisehåndtering av flom. Videre har mulige løsninger eller
forslag på hvordan en best kan forbedre krisehåndteringsevnen, såkalte «best practices», blitt
identifisert. Avslutningsvis blir disse læringspunktene og løsningene systematisert og presentert i
en oppsummeringstabell.
For å samle konkrete erfaringer fra kriser og identifisere utfordringer knyttet til de ulike fasene i
en flomkatastrofe ble det arrangert en workshop med medlemmer av prosjektets
sluttbrukergruppe, det såkalte Community of Practise (CoP), i Wien, Østerrike, i oktober 2013.
CoP består av en heterogen gruppe av responspersonell, forskere, sivilforsvarspersonell,
representanter fra frivillige organisasjoner etc., fra en rekke ulike europeiske land. Ved å bruke
problemstrukturerende metode i gruppediskusjoner, slik som post-it-metoden, var vi i stand til å
samle inn og kategorisere et stort antall erfaringer og lærdommer fra ulike flomkatastrofer. De
mest relevante erfaringene ble gruppert i såkalte “problemkategorier” for læring, det vil si de
vanligste problemene i forberedelsesfasen, under selve krisen og etter krisen. Hovedfunnet er at
problemområdene identifisert i forbindelse med flom kunne bli kategorisert under temaene (i)
bevisstgjøring gjennom kampanjer og utdanning, (ii) kommunikasjon til befolkningen både før og
under krisen, (iii) planlegging og øvelser som tester planene, (iv) opplæring og klare lover og
regler om ansvarsfordeling mellom etater, (v) koordinering og samvirke på tvers av
organisasjoner og etater, (vi) holistisk læring på hvordan en kan forbedre håndteringen, (vii)
Informasjonshåndtering, (viii) utstyr og infrastruktur og (ix) beslutningsprosesser og finansiering.
Det ble etterpå utført en litteraturstudie for å bekrefte og/eller avkrefte funnene fra workshopen,
samt å samle ytterligere informasjon.
Til slutt presenterer rapporten resultater som kan anses som mønsterpraksis når det gjelder bruken
av frivillige slik at de ikke blir en byrde for redningsarbeidere, offentlig kommunikasjon til
befolkningen og bruken av interaktive bevisstgjøringskampanjer som f.eks. dataspill om
flomproblematikk for barn. Mange av disse eksemplene forsøker å takle problemer av generell
karakter som har blitt nevnt av eksperter i forhold til alle ELITE workshopene; skogbrann,
jordskjelv og flom.