Lessons learned from crisis management of earthquakes - elicit to learn crucial post-crisis lessons

FFI-Rapport 2015

Om publikasjonen

Rapportnummer

2014/01972

ISBN

978-82-464-2483-5

Format

PDF-dokument

Størrelse

1.7 MB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Maren Maal Tonje Grunnan Maria Rosaria Gallipoli Sabatino Piscitelli Angelo Masi Marco Mucciarelli
EU-prosjektet ELITE (Elicit to learn crucial post-crisis lessons) er et ’Coordination and Support action’ prosjekt som ble gjennomført i perioden januar 2013-juni 2014. Prosjektet fikk støtte fra EUs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk utvikling og demonstrasjon etter tilskuddsavtale nr. 312497 og hadde et budsjett på rundt 8 millioner kroner. Denne rapporten er den andre av i alt fire offentlig tilgjengelige rapporter i ELITE-prosjektet som omhandler erfaringer, eller «lessons learned», fra henholdsvis skogbranner, jordskjelv og flom. Hensikten med denne rapporten er (i) å samle kunnskap, (ii) kategorisere og (iii) analysere både empirisk og teoretisk informasjon om hvordan en best skal forberede seg, håndtere og lære av jordskjelvkatastrofer. Rapporten inneholder en ‘State of the art’ beskrivelse av jordskjelv med eksempler fra nylige jordskjelv. Erfaringer og læringspunkter fra krisehåndtering av jordskjelv har blitt identifisert og samlet i felles problemområder (kategorier) og videre har mulige forslag til løsninger, såkalte «best practices», relatert til disse problemområdene blitt identifisert og drøftet. Avslutningsvis blir disse læringspunktene og løsningene systematisert i en tabell, basert på funn fra en workshop, dybdeintervjuer med eksperter og gjennomgang av primær- og sekundærlitteratur om krisehåndtering og jordskjelv. For å samle konkrete erfaringer fra kriser og identifisere utfordringer knyttet til de ulike fasene i en jordskjelvkatastrofe, ble det arrangert en workshop med medlemmer av prosjektets sluttbrukergruppe, det såkalte Community of Practise (CoP), i Weeze, Tyskland, i juni 2013. CoP består av en heterogen gruppe av responspersonell, forskere, sivilforsvarspersonell, representanter fra frivillige organisasjoner etc., fra en rekke ulike europeiske land. Ved å bruke problemstrukturerende metode, slik som post-it-metoden, var vi i stand til å samle inn og kategorisere et stort antall erfaringer og lærdommer fra ulike jordskjelvkatastrofer. Funnene ble gruppert i såkalte "problemkategorier", dvs. de vanligste problemene som oppstår før, under og etter en krise. Informasjonen som ble samlet inn under workshopen ble supplert med intervjuer og en litteraturgjennomgang. Hovedfunnene er at de innsamlede erfaringspunktene fra jordskjelvkatastrofer er i hovedsak knyttet til (i) kommunikasjon (både kommunikasjon på tvers av etater og krisekommunikasjon), (ii) kunnskap og opplæring av redningspersonell før krisen, (iii) logistikk og risikovurdering under selve krisen, og (iv) mangel på gjennomganger samt gjenoppbygging av lokalsamfunnet etter krisen har funnet sted. I workshopen understreket ekspertene viktigheten av å huske restitusjonsfasen, samt å skape et levende miljø for læring av kriser. Et annet viktig resultat som ble tydelig etter gruppediskusjoner var at det er tre grupper av aktører som forskere må ta hensyn til når en skal studere jordskjelv; (1) befolkningen som er rammet av et jordskjelv, (2) redningsmannskap, og (3) nasjonale myndigheter. Ett kapittel i rapporten er derfor dedikert til konkrete erfaringer og «best practices» kategorisert etter hvilken hovedaktør som er involvert.

Nylig publisert