Lessons learned from crisis management of earthquakes - elicit to learn crucial post-crisis lessons
Om publikasjonen
Rapportnummer
2014/01972
ISBN
978-82-464-2483-5
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.7 MB
Språk
Engelsk
EU-prosjektet ELITE (Elicit to learn crucial post-crisis lessons) er et ’Coordination and Support
action’ prosjekt som ble gjennomført i perioden januar 2013-juni 2014. Prosjektet fikk støtte fra
EUs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk utvikling og demonstrasjon etter
tilskuddsavtale nr. 312497 og hadde et budsjett på rundt 8 millioner kroner.
Denne rapporten er den andre av i alt fire offentlig tilgjengelige rapporter i ELITE-prosjektet som
omhandler erfaringer, eller «lessons learned», fra henholdsvis skogbranner, jordskjelv og flom.
Hensikten med denne rapporten er (i) å samle kunnskap, (ii) kategorisere og (iii) analysere både
empirisk og teoretisk informasjon om hvordan en best skal forberede seg, håndtere og lære av
jordskjelvkatastrofer. Rapporten inneholder en ‘State of the art’ beskrivelse av jordskjelv med
eksempler fra nylige jordskjelv. Erfaringer og læringspunkter fra krisehåndtering av jordskjelv
har blitt identifisert og samlet i felles problemområder (kategorier) og videre har mulige forslag
til løsninger, såkalte «best practices», relatert til disse problemområdene blitt identifisert og
drøftet. Avslutningsvis blir disse læringspunktene og løsningene systematisert i en tabell, basert
på funn fra en workshop, dybdeintervjuer med eksperter og gjennomgang av primær- og
sekundærlitteratur om krisehåndtering og jordskjelv.
For å samle konkrete erfaringer fra kriser og identifisere utfordringer knyttet til de ulike fasene i
en jordskjelvkatastrofe, ble det arrangert en workshop med medlemmer av prosjektets
sluttbrukergruppe, det såkalte Community of Practise (CoP), i Weeze, Tyskland, i juni 2013. CoP
består av en heterogen gruppe av responspersonell, forskere, sivilforsvarspersonell, representanter
fra frivillige organisasjoner etc., fra en rekke ulike europeiske land. Ved å bruke
problemstrukturerende metode, slik som post-it-metoden, var vi i stand til å samle inn og
kategorisere et stort antall erfaringer og lærdommer fra ulike jordskjelvkatastrofer. Funnene ble
gruppert i såkalte "problemkategorier", dvs. de vanligste problemene som oppstår før, under og
etter en krise. Informasjonen som ble samlet inn under workshopen ble supplert med intervjuer og
en litteraturgjennomgang.
Hovedfunnene er at de innsamlede erfaringspunktene fra jordskjelvkatastrofer er i hovedsak
knyttet til (i) kommunikasjon (både kommunikasjon på tvers av etater og krisekommunikasjon),
(ii) kunnskap og opplæring av redningspersonell før krisen, (iii) logistikk og risikovurdering
under selve krisen, og (iv) mangel på gjennomganger samt gjenoppbygging av lokalsamfunnet
etter krisen har funnet sted. I workshopen understreket ekspertene viktigheten av å huske
restitusjonsfasen, samt å skape et levende miljø for læring av kriser.
Et annet viktig resultat som ble tydelig etter gruppediskusjoner var at det er tre grupper av aktører
som forskere må ta hensyn til når en skal studere jordskjelv; (1) befolkningen som er rammet av
et jordskjelv, (2) redningsmannskap, og (3) nasjonale myndigheter. Ett kapittel i rapporten er
derfor dedikert til konkrete erfaringer og «best practices» kategorisert etter hvilken hovedaktør
som er involvert.