Lessons learned and best practices from crisis management of selected natural disasters - elicit to learn crucial post-crisis lessons
Om publikasjonen
Rapportnummer
2014/01993
ISBN
978-82-464-2491-0
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.4 MB
Språk
Engelsk
EU-prosjektet ELITE (Elicit to learn crucial post-crisis lessons) var et ‘Coordination and Support
action’ prosjekt som ble gjennomført i perioden januar 2013 til juni 2014. Prosjektet fikk støtte
fra EUs 7. rammeprogram for forskning, teknologisk utvikling og demonstrasjon etter
tilskuddsavtale nr. 312497 og hadde et budsjett på rundt 8 millioner kroner.
Denne rapporten er den siste av i alt fire offentlig tilgjengelige rapporter fra arbeidspakke 4 i
ELITE. Målet med arbeidspakken var å studere erfaringer, eller «lessons learned», fra
henholdsvis skogbranner, jordskjelv og flom, samt å studere erfaringer fra disse i et helhetlig,
«holistic», perspektiv.
Målet med denne rapporten er å oppsummere og strukturere erfaringene fra arbeidet i
arbeidspakke 4. Et av hovedresultatene fra arbeidspakken er utviklingen av et rammeverk for å
rapportere erfaringer etter krisehåndtering av naturkatastrofer. Rammeverket blir presentert i
denne siste rapporten og baserer seg på funnene fra de tre tidligere erfaringslæringsrapportene.1
Et utkast til rammeverk ble presentert og validert av prosjektets sluttbrukere på en workshop i
Weeze, Tyskland, i januar 2014. Ved hjelp av dette rammeverket har ELITE-prosjektet i
prosjektperioden samlet, systematisert og analysert utfordringer i ulike
krisehåndteringssituasjoner med en «all phases - all hazards» tilnærming.
I tillegg til rammeverket, presenterer rapporten erfaringer og «best practices» fra en rekke ulike
casestudier som ble valgt ut av fageksperter i ELITE-konsortiet, basert på den kompetansen de
har innen ulike krisehåndteringsfelt. Rapporten inneholder tre kapitler med erfaringer fra land i
Europa, Amerika og Asia. Hovedfunnet fra gjennomgangen av skogbrannhendelsene er at de
viktigste læringspunktene kan knyttes til temaene samvirke, kunnskap, forebygging,
kommunikasjon, risikovurdering, ledelse, opplæring og logistikk. Erfaringene er beskrevet og
kategorisert i henhold til disse problemområdene. Utfordringene og erfaringene fra casestudiene
om flom er kategorisert etter de viktigste problemområdene som ble identifisert: samvirke,
kunnskap, ledelse av frivillige, kommunikasjon, risikovurdering, koordinering, utvinning og
logistikk. I forbindelse med håndtering av jordskjelv fant vi at de største utfordringene er knyttet
til problemområdene kunnskap, kommunikasjon, logistikk, samvirke, koordinasjon, risikostyring,
risikovurdering, forebygging/behandling, trening og restitusjon. Erfaringene fra
jordskjelvkatastrofer er kategorisert i henhold til disse områdene. Problemområdene som blir
identifisert i denne rapporten, er gjenkjennelige og basert på kategoriseringen i de tre tidligere
rapportene. I det siste kapittelet er alle erfaringene oppsummert i tabeller for hver katastrofetype.
De utgjør ikke en uttømmende liste, men er eksempler på konkrete erfaringer som
utrykningspersonell og andre kriseledere har opplevd i de ulike fasene av en krise: forebygging,
skadebegrensning, beredskap, respons og gjenopprettelse. Prosjektets sluttbrukere, det såkalte
ELITE Community of Practice (CoP), validert resultatene i alle stadier av prosessen.