Large scale leakage of liquid hydrogen (LH2) – tests related to bunkering and maritime use of liquid hydrogen
Om publikasjonen
Rapportnummer
20/03101
ISBN
978-82-464-3310-3
Format
PDF-dokument
Størrelse
15.1 MB
Språk
Engelsk
Hydrogen er en lovende energibærer som i seg selv ikke bidrar til klimagassutslipp. Flytende
hydrogen (LH2) er en effektiv løsning for transport og lagring av hydrogen. Spesielt for store
fartøy er flytende hydrogen mer praktisk enn komprimert hydrogen på grunn av enklere lagring,
bunkring og håndtering av drivstoffet. For å introdusere LH2 som et maritimt drivstoff er det
behov for mer kunnskap om LH2s oppførsel. For å innhente mer informasjon, spesielt med
tanke på maritim bruk, ble det utført lekkasjetester med store mengder LH2. LH2 ble sluppet ut i
et testoppsett utendørs for å simulere utslipp fra en bunkring. Formålet med testene var å gi
informasjon om:
dannelse av et væskebasseng forårsaket av lekkasje av LH2 og/eller utfrysing av
komponenter i luft
hydrogenkonsentrasjon i gass-skyen fra lekkasjen
konsekvenser i forbindelse med antenning av gasskyen.
For å simulere lekkasje av LH2 i det tekniske rommet som er koblet til LH2-tanken (Tank
Connection Space, TCS), ble LH2 sluppet ut i et lukket rom koblet til en ventilasjonsmast.
Formålet med testene var å gi informasjon om:
konsentrasjon av H2 i TCS som følge av lekkasje av LH2
strømningshastighet av H2 ut av, og spredning av H2 ned fra, ventilasjonsmasten
tetting av ventilasjonsmasten grunnet frysing av fuktighet i lufta
konsekvenser av eksplosjon i TCS.
Utslipp av LH2 resulterte i dannelse av en væskedam på bakken, men bare i tilfellene der
utslippet var rettet vertikalt ned mot bakken. Dammen var begrenset til 0,5 til 1,0 m fra
utslippspunktet, og forsvant da utslippet ble stanset. H2-skyen med brennbare konsentrasjoner
spredte seg langs bakken med nøytral oppdrift, i en smal passasje foran utslippspunktet. For
testene med horisontal utslippsretning, ble det målt brennbare konsentrasjoner av H2 i en
avstand på 50 m, men ikke 100 m, fra utslippspunktet. Det ble ikke observert brennbare
konsentrasjoner av H2 utenfor en 45° vinkel, relativt til vindretningen. Kondensering og frysing
av komponenter i lufta ble observert på bakken rundt utslippspunktet i tilfellene der utslippet var
rettet vertikalt ned mot bakken, men ikke fra skyen generelt. Antenning av gasskyen forårsaket
en brann. Rask deflagrasjon eller detonasjon skjedde ikke på noe sted eller tidspunkt under
testene. Utslipp av LH2 i lukket rom ga 100 %vol H2 i rommet løpet av 30 sekunder. Hydrogen
spredte seg fra ventilasjonsmasten med en nøytral oppdrift. Ingen signifikante H2-nivåer ble
målt på bakkenivå. Ingen tilstopping av ventilasjonsmasten ble observert. Testene hvor H2 ble
antent på toppen av ventilasjonsmasten viste at oksygen som strømmer tilbake gjennom
ventilasjonsmasten kan forårsake en eksplosjon med lav alvorlighetsgrad i TCS.