"Joint Experiment 2010" : om det å samarbeide med noen som ikke er lik en selv
Om publikasjonen
Rapportnummer
2010/01923
ISBN
978-82-464-1825-4
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.2 MB
Språk
Norsk
Gjennom samarbeidet med Krigsskolen (KS), Luftkrigsskolen (LKSK) og Sjøkrigsskolen (SKSK) gjennomførte FFI-prosjekt 1084 ”Samhandling i nettverk – eksperimentering” (SINETT) et todagers piloteksperiment - ”Joint eksperiment 2010” - hvor FFI og krigsskolene fikk muligheten til utforske betydningen av moderne spill- og lettere simuleringsteknologier kombinert med andre sosiale teknologier innen distribuert læring og samhandling. Premissen for eksperimentet var et distribuert oppsett (operativt og teknologisk) for å vise og utnytte muligheter innen nettverksbasert trening og øving. Eksperimentet ble gjennomført på FFIs Battle Lab 14 – 15. april 2010.
Med ”joint” i denne sammenheng menes ikke Joint på operasjonelt nivå, men det å gi kadettene på krigsskolenivå økt forståelse for bruken av fellesoperative ressurser i en moderne konflikt, med vekt på å trene samhandling og kommunikasjon i det å gjøre noe i fellesskap med andre forsvarsgrener.
For krigsskolene ble eksperimentet den første felles arena på flere år, hvor kadetter fra alle tre forsvarsgrener deltok i en operativ setting for å lære av hverandre. Selv om kadettenes utgangs-punkt, erfaringsnivå og skolenes ulike fagplaner og målsettinger er en utfordring, ble eksperimentet vurdert som vellykket. På to dager klarte FFI og krigsskolene å skape en arena hvor handlingsrettet kompetanseutvikling stod i sentrum, og hvor kadettene fikk erfaringer og kunnskaper om hverandres forsvarsgrener, samtidig som de nyttiggjorde seg relativt enkle og billige digitale hjelpemidler uten særlig forutgående opplæring.
Kadettene uttrykte gjennomgående en tilbakemelding om å ha lært noe nytt på en effektiv måte. Observasjonene underveis bekrefter også at ”lett og kommersielt” tilgjengelig teknologi er en god katalysator for læring i praksisfeltet. Dette, kombinert med et realistisk scenario og forenklede prosesser for planlegging og ledelse av operasjonen, la til rette for at kadettene kunne fokusere på sine behov for å øke kunnskaper og forståelse.
Den åpne pedagogiske modellen ”tvang” kadettene til å finne løsninger og reflektere over disse, slik at læringen gikk ut over det prosedyreorienterte og regelstyrte, og i større grad åpnet for å forstå hverandre og å kunne kommunisere på tvers av forsvarsgrenenes interne kultur og språk. Det må også trekkes frem at kadettene fikk ytterligere trening og erfaring med å ”uttrykke seg digitalt” og å kunne forstå digitalt prosessert informasjon.
Eksperimentet har også åpnet opp kommunikasjonslinjene mellom krigsskolenes fagmiljøer etter en periode med internt fokus og oppbygging av en ny skolemodell.
Anbefalingene i denne rapporten er derfor at krigsskolene og FFI fortsetter samarbeidet hvor det gjennomføres flere eksperimenter, hvor målet i tillegg til den praktiske nytte for kadettene, er å utvikle et samhandlingskonsept for denne type distribuert trening og læring for krigsskolene.