Joint 2013: Spillinfrastruktur og nettverkskonsept – utvidbart, fleksibelt og NbF'ish

FFI-Rapport 2014

Om publikasjonen

Rapportnummer

2014/01417

ISBN

978-82-464-2427-9

Format

PDF-dokument

Størrelse

2.4 MB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Bård Karsten Reitan Dan Helge Bentsen Cecilie Jackbo Gran Arild Bergh
Denne rapporten omhandler teknologiske aspekter ved eksperimentserien Joint 2013 og tekniske aspekter ved konseptet som er resultatet fra denne aktiviteten. Joint 2013 aktiviteten har vært et samarbeidsprosjekt mellom de tre krigsskolene og Sinett prosjektene ved FFI. Målet har vært å utforme et konsept for teknologistøttet geografisk distribuert samarbeidslæring for krigsskolene. Konseptet er tilpasset nye utfordringer i forhold til samvirke på lavere nivå, og læren om de andre forsvarsgrenene for kadettene ved krigsskolene. Eksperimentene er satt i en kontekst med joint online war-gaming. Eksperimentene har vært gjennomført med pedagogiske mål for krigskolene, læringsmål for kadettene og forskningsmål for både krigsskolene og FFI. Et overordnet forskningsmål har vært å utforske betydningen av moderne spill- og lettere simuleringsteknologier, samt nyere samhandlingsteknologier, for å se hvordan disse teknologiene kan brukes i kommunikasjon, samhandling og læring. Viktige premiss for teknologivalg i konseptet er begrenset økonomi og tid tilgjengelig for gjennomføring. Med krigsskolene plassert i Oslo, Bergen og Trondheim er geografisk distribuert gjennomføring grunnleggende. Teknologien skal ha lette avtrykk og kreve lite ekspertkunnskap hos brukerne. Spillmiljøet skal være gjenkjennbart og troverdig, og det må være utvidbart, fleksibelt og være i henhold til sentrale aspekter ved NbF. En rekke teknologier har vært benyttet underveis i eksperimentserien: Spill- og simuleringsprodukter som mōsbē og Battle Command. De to virtuelle verdene Open Wonderland og OpenQwaq har bidratt til en kontekstrik samhandlingsarena. Standard web-teknologier som wiki, blogg, e-mail og chat har vært benyttet i tillegg til egenutviklede tjenester som Joint Communicator, FMS, CEI og en værmeldingstjeneste. Med Joint Communicator fikk vi eksperimentert med nye samhandlingstjenester for samtidig planlegging og testet ny funksjonalitet som kommer med HTLM5. Grunnleggende elementer i konseptet er en portefølje av teknologier som utgjør en spillinfrastruktur og som til sammen skal dekke områdene spill- og simuleringsteknologi, kontekstgivende teknologi og samhandlingsteknologi. Alle tjenestene tilbys som skytjenester, og som web-baserte tjenester som kan benyttes i en moderne nettleser. Konseptet forutsetter «Bring Your Own Device» (BYOD) og at tjenestene benytter åpne standarder og tilbyr dokumenterte grensesnitt slik at tjenestene enkelt kan integreres der det er hensiktsmessig. Spillene gjennomføres som en ugradert aktivitet hvor Internett benyttes som nettverk og en privat sky benyttes for tjenestene. Vi anbefaler at krigsskolene implementerer dette konseptet med teknologi og en spillinfrastruktur som er realistisk i forhold til skolenes ressurssituasjon, men som vektlegger, så langt det er mulig, å være tro til de grunnleggende elementene i konseptet.

Nylig publisert