Interactive Terrain Editor (ITED)
Om publikasjonen
Rapportnummer
2011/01216
ISBN
978-82-464-1938-1
Format
PDF-dokument
Størrelse
7.8 MB
Språk
Engelsk
I militær modellering og simulering (M&S) er det syntetiske, naturlige og menneskeskapte miljøet
(SNE) en veldig viktig komponent. Det mest iøyenfallende aspektet er den visuelle kvaliteten et
detaljrikt SNE med høy oppløsning gjør mulig. Andre, men ikke mindre viktige aspekter er
tilknyttet simulerte komponenters og menneskelige spilleres interaksjoner med miljøet.
Det har hittil vært et hull i det verktøysettet som har vært tilgjengelig for design og modifikasjon av
høydedata for bruk i M&S. Det fleste tilgjengelige verktøy tilbyr enten lav-niva˚
editeringsoperasjoner som er vanskelige a bruke for ˚ a lage terreng med realistisk utseende, spesielt ˚
hvis terrengene er av en viss størrelse, eller sa tilbyr de høy-niv ˚ a mekanismer som er vanskelige ˚ a˚
konfigurere og generelt sett ikke i stand til a produsere realistiske terrreng. Dette er mer gyldig for ˚
geotypiske enn geospesifikke terreng, men ogsa høydedatasett av den sistnevnte typen kan trenge ˚
bearbeiding og forbedringer.
I denne rapporten diskuteres eksisterende metoder og verktøy for generering og bearbeiding av
høydedata. I tillegg presenteres verktøyet Interactive Terrain Editor (ITED). ITED utvikles ved FFI
og bidrar til a tette det nevnte hullet i verktøysettet for bearbeiding av høydedata.