Information Management i det nye informasjonslandskapet
Om publikasjonen
Rapportnummer
2010/01732
ISBN
978-82-464-1833-9
Format
PDF-dokument
Størrelse
894.5 KB
Språk
Norsk
Vi møter stadig mer digital informasjon og det skjer i flere og flere nye situasjoner. Dette er med på å forme det nye informasjonslandskapet. Denne ”nye informasjonen” er til tider kvalitetsmessig helt forskjellig fra informasjonen vi er vant til å finne i våre IT-systemer. Det betyr at vi må forholde oss til informasjonen, navigere og bruke den, på andre måter. Det betyr også at oppgaven "information management" (IM) endres.
Det overordnede målet med "information management" er å bidra til å sette organisasjonen bedre i stand til å fatte beslutninger som igjen gjør at organisasjonen opererer best mulig i henhold til sine intensjoner. Uttrykt bekymring for "information overload" er samtidig en bekymring for at "information management" funksjonen ikke vil fungerer eller være tilstrekkelig; at vi ikke mestrer informasjonen.
Det nye informasjonslandskapet formes i hovedsak av de to faktorene: (1) økt informasjonsproduksjon og (2) økt deling av informasjon. På generell basis er noen av egenskapene for informasjonen i det nye informasjonslandskapet: Mere data, flere detaljer, fra flere kilder, “not for purpose”, større variasjon i kvalitet og integritet, mindre strukturert.
Nye elementer, som for eksempel forstyrrende teknologier og brukergenerert innhold, vil kunne gi oss informasjon som ”ikke passer inn”. Vi kan raskt oppleve at informasjon og dens kvaliteter og egenskaper ikke tilsvarer det som eksisterende og innarbeidede prosesser, prosedyrer og eksisterende IT-systemer forventer.
Som en konsekvens av egenskaper ved informasjonen i det nye informasjonslandskapet ser vi for oss en økt betydning av tilgjengelighet. Samtidig er det endringer som går i retning av et mer avslappet forhold til integritet og konfidensialitet til fordel for tilgjengelighet.
Pull er en tilnærming for å håndtere usikkerhet og økende kompleksitet. Også, som en viktig del av porteføljen av mestringsmekanismer blir teknologiske post-filtere. Investering på disse områdene kan raskt betales tilbake gjennom bedre og mer effektiv informasjonshåndtering, men også som muliggjørende teknologi og inkubator for nye informasjonsprodukter. Disse nye verktøyene, som for eksempel mashup-rammeverk, bør etter hvert få sin plass i informasjonsinfrastrukturen (INI).
Det er et faktum at vi må kunne håndtere informasjonsintensive omgivelser og det er helt nødvendig å utvikle nye mestringsmekanismer på flere områder. I denne rapporten ser vi på denne utfordringen og skisserer mulige løsninger. Vi må ikke komme til et punkt hvor vi unnlater å gjøre informasjon tilgjengelig på bakgrunn av bekymringer for "information overload" og overarbeidede "information managers".