Hvordan skape økonomisk handlingsrom i den nye langtidsplanen? - potensial for forbedring og effektivisering 2021–2024
FFI-Rapport
2019
Om publikasjonen
Rapportnummer
19/01934
ISBN
978-82-464-3249-6
Format
PDF-dokument
Størrelse
3.4 MB
Språk
Norsk
Denne rapporten har til formål å identifisere potensialet for forbedring og effektivisering i
forsvarssektoren i perioden 2021–2024. Det identifiserte potensialet er et resultat av den
betydelige innsatsen FFI har lagt ned de siste tolv månedene knyttet til datainnsamling,
intervjuer, analyse og dialog med de involverte etatene, samt vurdering og sammenstilling av
bidrag fra andre aktører. Sett under ett utgjør rapporten et veikart for videre forbedring og
effektivisering i forsvarssektoren. Det vil være krevende å realisere det fulle potensialet.
Forsvarssektoren må gjennomføre flere store investeringer i ny teknologi og ny kompetanse for
å gjøre det mulig. I tillegg må flere komplekse prosesser internt i sektoren restruktureres for at
de skal bidra med ønsket effekt. Sivile partnere må trekkes inn i sektorens virksomhet på måter
som tidligere ikke har vært forsøkt. En slik satsing vil imidlertid kunne gi store gevinster i form av
både økt forsvarsevne og reduserte kostnader:
Vi har gjort rede for til sammen 28 gevinstområder fordelt på 8 kapitler. FFI har
identifisert et stort potensial for forbedring og effektivisering innen disse gevinstområdene.
Rapporten peker først på store mulige forbedringer i kvaliteten på sektorens
leveranser. Disse forbedringene vil oppleves i hele verdikjeden, fra byggene som huser
oss, til materiellet vi benytter, til treningen vi mottar og til støttetjenestene vi lener oss
på.
I tillegg vil gevinstområdene frigjøre betydelige økonomiske summer, gevinster som kan
brukes til viktige satsingsområder i Forsvaret eller i sektoren for øvrig. Samlet utgjør
gevinstene, når vi tar høyde for gjennomføringskostnader, mellom 1,6 og 3,0 milliarder
kroner i varig redusert kostnadsnivå fra 2024. Utover denne summen peker rapporten
på flere gevinstområder hvor det ikke har vært mulig å tallfeste gevinster, men som
sannsynligvis vil ha et potensial på flere hundre millioner kroner i perioden 2021–2024.
En rekke av områdene har også ytterligere gevinster som først blir fullt ut realisert etter
2024 på i størrelsesorden mellom 0,95 og 1,35 milliarder kroner årlig.
FFI anbefaler derfor at forsvarssektoren går videre med å konkretisere tiltak og planer for
å realisere gevinster innen de ulike gevinstområdene beskrevet i denne rapporten.
For å ta ut disse effektene må forsvarssektoren straks forberede seg på å gjennomføre
tiltakene. Rapporten identifiserer seks grep som legger til rette for dette. Etatene må gå
gjennom og ytterligere detaljere de investerings- og omstillingskostnadene som er beskrevet i
rapporten, og Forsvarsdepartementet må følge opp med tilstrekkelige bevilgninger. Det må
også gjennomføres en rekke politiske, sikkerhetsfaglige og forvaltningsmessige avklaringer.
Videre må etatene lage gevinstrealiseringsplaner for gjennomføringsfasen, få på plass effektive
styringsmekanismer internt i sine organisasjoner og generelt heve modenheten innen gjennomføring
og oppfølging av forbedringstiltak. På et mer overordnet nivå må forsvarssektoren
etablere effektive samhandlingsmekanismer på tvers av etatene. Forsvarsdepartementet må
også sikre tilstrekkelige insentiver i arbeidet.