Hvem utgjør de reelle samvirkeressursene for nødetatene i en krise? - en studie av vekteres rolle i akuttfasen etter en krise, eller større hendelse
Om publikasjonen
Rapportnummer
2014/00197
ISBN
978-82-464-2381-4
Format
PDF-dokument
Størrelse
894.4 KB
Språk
Norsk
Denne studien er en masteroppgave i samfunnssikkerhet ved Universitetet i Stavanger. Arbeidet
har vært utført, og blitt veiledet, ved FFI (prosjekt Beskyttelse av samfunnet 7). Studien
diskuterer hvilken rolle privatansatte vektere har, og kan få, når en større hendelse, som for
eksempel terrorangrep, inntreffer. Kan vektere utgjøre en forskjell under kriser og større
hendelser?
Den største utfordringen etter terroraksjonene i Madrid i 2004 var å få nok ressurser til innsatsen i
den akutte fasen. I London i 2006 og i Oslo 2011 var det også en utfordring å få nok ressurser til å
løse alle oppgaver i den akutte fasen. I beredskapsplanverket til norsk politi er det nevnt en rekke
samvirkeaktører, men det er lite sannsynlig at noen av de som er nevnt der utgjør en reell ressurs i
akuttfasen av en krise. Grunnen til dette er at det tar for lang tid å mobilisere og forflytte dem til
innsats. Noe av grunnen til at disse likevel er nevnt som en samvirkeressurs kan skyldes at
akuttfasen ikke er definert i politiet sitt planverk. Planverket sier ingenting om når de ulike
samvirkeaktørene kan bistå, eller hvor lang tid det tar å mobilisere dem til innsats. Private vektere
er ikke nevnt i noe planverk som en ressurs, men faktum er at vektere ofte er på stedet før
nødetatene, og at vektere, i tillegg til tilfeldig forbipasserende, har vist seg å være den eneste
reelle tilgjengelige ressursen i den første timen etter at en hendelse har inntruffet.
Private vekterselskaper har ansvaret på mange trafikknutepunkter, kjøpesentra og andre steder der
det ferdes mange mennesker. På disse stedene finnes det, i tillegg til vektere med lokalkunnskap
om objektet, ofte en vaktsentral hvor vekterne har oversikt over kameraer og alarmer. Ved en
hendelse ved slike objekter vil innsatspersonell fra politiet kunne ha god nytte av både
lokalkunnskapen til stedlige vektere, men også tilgang på kameraer og alarmsystemer. I
etterforskningen av konsekvensene av bomben i regjeringskvartalet den 22. juli 2011 var
videomateriale fra private vekterselskap og regjeringskvartalet viktig.
Alle vektere har en felles grunnutdanning som inkluderer grunnleggende ferdigheter i livreddende
førstehjelp, og evakuering av mennesker. Erfaringer har vist at vektere utgjør en ressurs, men
erfaringene gjenspeiles ikke i planverk. Politimestre har ansvar for å utarbeide planverk, men
politimestrene i Norge er ikke samstemte i hvem som kan utgjøre en ressurs i kriser og ved større
hendelser. Flere steder i Norge er det i dag flere vektere enn politifolk i gatene, men
beredskapssystemet til politiet inkluderer ikke samvirke med vektere.
Denne studien avdekker et forbedringspotensial i forhold til dagens beredskapssystem og
planverk.