Forbedring og effektivisering i forsvarssektoren -realiserte eller bare rapporterte gevinster? Gevinstrealisering i forsvarssektoren 2017–2018
Om publikasjonen
Rapportnummer
19/01785
ISBN
978-82-464-3242-7
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.7 MB
Språk
Norsk
I langtidsplanen for perioden 20172020 skal forsvarssektoren effektivisere om lag 1,8 milliarder kro-
ner. Alle etatene har derfor fått i oppdrag å arbeide strukturert med kontinuerlig forbedring og effek-
tivisering. Gjennom FFI-prosjektet Kostnadseffektivitet i forsvarssektoren (KOSTER) har Forsvarets
forskningsinstitutt (FFI) fått i oppdrag å evaluere effektiviseringen. Formålet med denne rapporten
er å gi en status på effektiviseringen etter andre gjennomføringsår av langtidsperioden.
I rapporten undersøker vi tre problemstillinger:
1. Gir rapporteringen av effektiviseringsgevinster fra etatene et korrekt bilde av faktisk realiserte
gevinster?
2. Vil forsvarssektorens etater nå effektiviseringskravet for inneværende langtidsperiode?
3. Hvilke grep må etatene gjøre for å bedre sin evne til å gjennomføre gevinstrealisering for
inneværende langtidsperiode?
Vi finner at det er samsvar mellom rapportering og faktisk realiserte gevinster hos Forsvarsbygg og
Forsvarsmateriell, men at Forsvaret har utfordringer når det gjelder rapportering. Dette henger sam-
men med en lite hensiktsmessig organisering og mangelfull oversikt over effektiviseringsarbeidet i
Forsvaret. Videre finner vi at Forsvaret ikke har definert roller, ansvar og myndighet tydelig nok, og
at dårlig kommunikasjon internt fører til mye støy og manglende rapportering av gevinster. Forsvars-
bygg og Forsvarsmateriell vil etter våre prognoser nå sine respektive krav til effektiviseringsgevinster
i inneværende periode. Forsvaret vil ikke nå sine gevinster, og vil realisere omlag 1,1 milliarder kro-
ner, mot et krav på i overkant av 1,4 milliarder. Det gir en måloppnåelse på i underkant av 80 prosent.
Det er særlig manglende realisering gjennom prosjektene «Forsyning», «Vedlikehold» og «FIF 3.0»
som gjør at Forsvaret ikke vil nå kravet i perioden, i tillegg til at utdanningsreformen ikke vil gi gevins-
ter som forventet. Dette til tross for at prosjektet ńSentralisering av anskaffelserż gir større gevinster
enn forutsatt.
For å bedre evnen til gevinstrealisering peker vi på ulike grep for hver etat. Forsvaret bør 1) etablere
et program med tydelige og vidtrekkende myndigheter, 2) få enda tydeligere insentiver og detaljer-
te, fullfinansierte oppdrag til gjennomføring, og 3) sette av nok ressurser med riktig kompetanse
for å planlegge, gjennomføre og følge opp effektiviseringsarbeidet. Forsvarsmateriell bør synliggjø-
re hvilke prosjekter som gir gevinster ved hyllevare, og dessuten hvor store gevinster det er ved
hver anskaffelse av hyllevare. Forsvarsbygg bør følge opp at tiltakene som er satt i gang, gir den
beregnede effekten, i tillegg til å sette i gang nye tiltak for å sikre måloppnåelse i perioden.