Fleksibiliteten i Forsvarets kostnadsstruktur - analyse basert på KOSTMOD
Om publikasjonen
Rapportnummer
2011/01541
ISBN
978-82-464-2051-6
Format
PDF-dokument
Størrelse
853.6 KB
Språk
Norsk
Kostnadsberegningsmodellen KOSTMOD benyttes av FFI-prosjektet ”STRATKOST III” for å
beregne kostnader for ulike strukturalternativer for Forsvaret. Beregningene bygger på et
omfattende datagrunnlag bestående av svært detaljert informasjon om Forsvarets avdelinger,
personellsammensetning, materiell, bygg og anlegg. Datagrunnlaget har potensial til å anvendes
utover selve strukturkostnadsberegningene, og denne rapporten presenterer en slik analyse.
Hensikten med rapporten er å beskrive fleksibiliteten i Forsvarets driftskostnader ved å finne
andelen strukturelle kostnader og aktivitetsbaserte kostnader. Strukturelle kostnader er definert
som kostnader som påløper uavhengig av aktivitet, mens kostnader som varierer med aktivitetsnivået
er definert som aktivitetsbaserte kostnader. Fleksibiliteten kan beskrives både i et historisk
perspektiv ved hjelp av Forsvarets regnskaper, og i et framtidig perspektiv ved hjelp av
KOSTMOD.
Resultatene fra beregningene viser at andelen aktivitetsbaserte kostnader i Forsvaret har variert
mellom 21–25 % i perioden 2004–2010. Beregningene viser videre at de totale aktivitetsbaserte
kostnadene i gjeldende langtidsplaner utgjør mellom 26–29 % av de totale driftskostnadene. Som
det framgår av resultatene er det en trend mot økte aktivitetsbaserte kostnader, noe som bidrar til
å øke fleksibiliteten i kostnadsstrukturen.
Rapporten studerer noen enkeltavdelinger hvor vi ser på konsekvensene ved å ta ut strukturelementer
eller begrense aktiviteten. Resultatene viser at det er lite å hente ved å benytte seg av
”ostehøvelprinsippet” for de avdelingene med høye strukturelle kostnader, fordi i disse tilfellene
vil bare den lille andelen aktivitetsbaserte kostnader knyttet til de utfasede operative elementene
for avdelingen bli kuttet. Det samme vil gjelde om aktiviteten i avdelingen reduseres for en
periode.
Med et begrenset forsvarsbudsjett, vil man få problemer med å oppfylle høye ambisjoner dersom
alle bevilgninger går til å dekke en for bred struktur med store strukturelle kostnader. En slik
problemstilling må reflekteres i planleggingen av driften av Forsvaret og i investeringsbeslutningene.
Er man ute etter en varig forbedring i ressursbruken bør det vurderes å effektivisere
organisasjonen eller redusere kapabilitetsbredden i strukturen og dermed strukturkostnadene. Det
anbefales at Forsvaret tilstreber en tilstrekkelig fleksibel kostnadsstruktur som muliggjør raske
tilpasninger til endrede rammefaktorer, enten økonomiske eller sikkerhetspolitiske.