Evaluation of frozen sand descaling on operational airport surfaces

FFI-Rapport 2024

Om publikasjonen

Rapportnummer

24/01603

ISBN

978-82-464-3567-1

Format

PDF-dokument

Størrelse

13.9 MB

Språk

Engelsk

Last ned publikasjonen
Jostein Brændshøi Aleksander V. Skaldebø Kjetil Løvbrøtte
Denne rapporten er en modifisert (UGRADERT) versjon av den originale FFI-rapporten 22/01432 (UNNTATT OFFENTLIGHET). Forsvarsmateriell (FMA) observerte betydelig slitasje på interne jetmotorkomponenter i den norske kampflyflåten av F-16A/B "Fighting Falcon" (F-16) relatert til bruk av strøsand på isdekkede flyoperative overflater. Strøsand som legges ut som fastsand (en blanding av sand og vann som fryser på isen), gir god friksjon, men strøsanden kan fremdeles skalle av og bli sugd inn i motorinntaket. Dette fører til slitasje over tid. Den nylige utplasseringen av F-35A "Lightning II" (F-35) og P-8A "Poseidon" (P-8) på Evenes flystasjon førte til et behov for å undersøke bruken av strøsand og unngå liknende økte vedlikeholdskostnader relatert til slitasje på jetmotorer. Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) fikk i oppgave å utvikle og gjennomføre en lavkostnads-test for å kvantifisere avskallingspotensial for ulike typer strøsand. En metode sentrert rundt en industriell støvsuger ble utviklet som en proxy til en jetmotor, og en hovedtest på Evenes flystasjon ble gjennomført. Ytterligere labtester ble gjort for å videre forstå slitasjepotensialet i en jetmotor. Avskalling av fastsand ble funnet å øke lineært med utlagt mengde, og effekten av feiebiler på fastsand fjernet omtrent alt avskallingspotensial. Den ene typen strøsand (Crushed Rock) ble påvist å avskalle betydelig mer (og dermed forårsake økt inntak) og utvise litt større abrasjonsevne enn den andre (Natural Evenes). Basert kun på avskalling og labtester, anbefaler FFI å stanse bruken av Crushed Rock strøsand der det er mulig, på grunn av dens høyere slitasjepotensial, og erstatte den med en natursand med en jevnere distribusjon i størrelse (med betydelige mengder av steinpartikler i alle størrelser) som også inkluderer finstoff (støv). I tillegg bør strøsandleveranser siktes jevnlig for å sikre at partikkelstørrelsesdistribusjonen er korrekt. Disse anbefalingene bør ses i sammenheng med friksjonsstudier og praktiske hensyn.

Nylig publisert