Evaluation of frozen sand descaling on operational airport surfaces
Om publikasjonen
Rapportnummer
24/01603
ISBN
978-82-464-3567-1
Format
PDF-dokument
Størrelse
13.9 MB
Språk
Engelsk
Denne rapporten er en modifisert (UGRADERT) versjon av den originale FFI-rapporten 22/01432
(UNNTATT OFFENTLIGHET).
Forsvarsmateriell (FMA) observerte betydelig slitasje på interne jetmotorkomponenter i den norske
kampflyflåten av F-16A/B "Fighting Falcon" (F-16) relatert til bruk av strøsand på isdekkede flyoperative
overflater. Strøsand som legges ut som fastsand (en blanding av sand og vann som fryser på
isen), gir god friksjon, men strøsanden kan fremdeles skalle av og bli sugd inn i motorinntaket. Dette
fører til slitasje over tid. Den nylige utplasseringen av F-35A "Lightning II" (F-35) og P-8A "Poseidon"
(P-8) på Evenes flystasjon førte til et behov for å undersøke bruken av strøsand og unngå liknende
økte vedlikeholdskostnader relatert til slitasje på jetmotorer.
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) fikk i oppgave å utvikle og gjennomføre en lavkostnads-test for
å kvantifisere avskallingspotensial for ulike typer strøsand. En metode sentrert rundt en industriell
støvsuger ble utviklet som en proxy til en jetmotor, og en hovedtest på Evenes flystasjon ble
gjennomført. Ytterligere labtester ble gjort for å videre forstå slitasjepotensialet i en jetmotor.
Avskalling av fastsand ble funnet å øke lineært med utlagt mengde, og effekten av feiebiler på
fastsand fjernet omtrent alt avskallingspotensial. Den ene typen strøsand (Crushed Rock) ble påvist
å avskalle betydelig mer (og dermed forårsake økt inntak) og utvise litt større abrasjonsevne enn
den andre (Natural Evenes).
Basert kun på avskalling og labtester, anbefaler FFI å stanse bruken av Crushed Rock strøsand der
det er mulig, på grunn av dens høyere slitasjepotensial, og erstatte den med en natursand med en
jevnere distribusjon i størrelse (med betydelige mengder av steinpartikler i alle størrelser) som også
inkluderer finstoff (støv). I tillegg bør strøsandleveranser siktes jevnlig for å sikre at partikkelstørrelsesdistribusjonen
er korrekt. Disse anbefalingene bør ses i sammenheng med friksjonsstudier og
praktiske hensyn.