Et troverdig alliert mottak – erfaringer fra Trident Juncture 2018
FFI-Rapport
2019
Om publikasjonen
Rapportnummer
19/01068
ISBN
978-82-464-3201-4
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.2 MB
Språk
Norsk
I løpet av det siste tiåret har den sikkerhetspolitiske situasjonen blitt stadig mer krevende og
kompleks, og varslingstiden har blitt potensielt svært lav. Dette stiller strenge krav til Forsvarets
logistikkunderstøttelse og evne til å håndtere allierte mottak. Tidligere FFI-studier har påpekt gap
i Forsvarets logistikksystem, og det har vært nødvendig å tenke nytt for å få på plass et logistikksystem
som sikrer krav til reaksjonsevne, utholdenhet og robusthet, samtidig som det oppfyller
krav til kostnadseffektivitet. Forsvaret har valgt å øke bruken av sivile samarbeidspartnere for å
løse denne utfordringen.
Den nye innretningen til Forsvarets logistikksystem ble for første gang testet i stor skala under
øvelsen Trident Juncture 2018 (TRJE18). I denne rapporten har vi evaluert vertslandsstøtten
under TRJE18 med hensyn til åtte ulike egenskaper knyttet til ressurstilgang, prosesser og
kostnadseffektivitet i det nye logistikksystemet. Dette er brukt som utgangspunkt for å vurdere i
hvilken grad logistikksystemet bidrar til å dekke krav til operative leveranser. Evalueringen gir et
overordnet bilde av hvilke deler av logistikksystemet som fungerer godt og hvilke områder som
har et forbedringspotensial.
TRJE18 var kun en øvelse, og gir naturlig nok ikke et fullstendig grunnlag for å vurdere
logistikksystemets ytelse i en reell sikkerhetspolitisk krise. Likevel gir øvelsen en unik mulighet til
å evaluere logistikksystemet. Øvelsen viste at Forsvaret kan gjennomføre omfattende
vertslandstøtteoperasjoner på en svært god måte. Sentral styring av logistikken med en militær
ledelse gjør det mulig å oppnå en helhetlig forståelse for ressursbehovet og de tilgjengelige
kapasitetene. Regional utførelse bidro til høy leveranseevne. Det utførende leddet var også i stort
godt rustet til å håndtere oppdukkende behov.
Evalueringen viser at Forsvaret har sikret seg tilgang på logistikkapasitet gjennom de sivile
strategiske partnerne, noe som var avgjørende for vertslandsstøtten under TRJE18. Den
omfattende bruken av strategiske partnere øker tilgangen på materiell, personell og tjenester på
områder som ikke er en del av Forsvarets kjerneoppgaver. Den økte sivile ressurstilgangen gjør
det mulig for Forsvaret å benytte en større andel av egne personell- og materiellressurser i
geografiske områder der sivile av sikkerhetsmessige årsaker ikke kan operere. Logistikksystemet
bidrar med betydelig kapasitet og ivaretar samtidig kravet til kostnadseffektivitet. Logistikksystemet
har en relativt lav fast kostnadsbase og sikrer at Forsvaret i stor grad kun betaler for
logistikkapasitet ved behov.
Erfaringer fra TRJE18 viser at enkelte områder i Forsvarets logistikksystem har et forbedringspotensial.
Blant annet bør interoperabiliteten mellom ulike digitale systemer og verktøy økes, ulike
ansvarsforhold tydeliggjøres og enkelte typer kompetanse forsterkes. En forbedring av disse
faktorene vil kunne gi bedre ressursutnyttelse og også påvirke reaksjonstid og utholdenhet i
logistikksystemet positivt.