Erfaringslæring i Forsvaret : en casestudie av formelle og uformelle læringsarenaer basert på en intervjuundersøkelse i et OMLT

FFI-Rapport 2012

Om publikasjonen

Rapportnummer

2011/01894

ISBN

978-82-464-2071-4

Format

PDF-dokument

Størrelse

447 KB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Margareta G. Kiær Ingrid C. Mørk
Denne rapporten omhandler erfaringslæring i Forsvaret og tar utgangspunkt i problemstillingen: Hva hemmer og fremmer kunnskapsdeling på formelle og uformelle arenaer? Empirisk bygger rapporten på en intervjuundersøkelse som ble gjennomført i forbindelse med en Mellomlanding av et Operational Mentor and Liaison Team (OMLT) som hadde tjenestegjort i Afghanistan. Det er et uttalt mål for Forsvaret å bedre prosessene med å lære av erfaringer, og denne rapporten er et bidrag til dette arbeidet. Med utgangspunkt i kunnskapsdelingsprosesser mellom offiserene i OMLT-et beskrives og drøftes læringsprosesser på formelle og uformelle arenaer. Tillit og holdninger viste seg å være to faktorer som kunne hemme og fremme delingen av kunnskap. Det teoretiske rammeverket som beskrives i rapporten er knyttet til erfaringslæring og kunnskapsdeling i en organisatorisk læringskontekst. I tillegg belyses teori i forhold til formelle og uformelle læringssystemer i en organisasjon. Rapporten bygger på en kvalitativ metodisk tilnærming, og grounded theory er benyttet som analysetilnærming. Det innebærer at det empiriske datamaterialet har vært sentralt for å komme frem til problemstillinger og drøftninger. Funnene synliggjør at det finnes to læringssystemer i tilknytning til OMLT-et, både formelle og uformelle arenaer benyttes for å dele kunnskap. Sammen kan disse danne et helhetlig læringssystem i organisasjonen og legge til rette for at flere typer kunnskap deles og gjøres tilgjengelige på systemnivå.

Nylig publisert