Erfaringslæring i Forsvaret : en casestudie av formelle og uformelle læringsarenaer basert på en intervjuundersøkelse i et OMLT
Om publikasjonen
Rapportnummer
2011/01894
ISBN
978-82-464-2071-4
Format
PDF-dokument
Størrelse
447 KB
Språk
Norsk
Denne rapporten omhandler erfaringslæring i Forsvaret og tar utgangspunkt i problemstillingen: Hva hemmer og fremmer kunnskapsdeling på formelle og uformelle arenaer? Empirisk bygger rapporten på en intervjuundersøkelse som ble gjennomført i forbindelse med en Mellomlanding av et Operational Mentor and Liaison Team (OMLT) som hadde tjenestegjort i Afghanistan.
Det er et uttalt mål for Forsvaret å bedre prosessene med å lære av erfaringer, og denne rapporten er et bidrag til dette arbeidet. Med utgangspunkt i kunnskapsdelingsprosesser mellom offiserene i OMLT-et beskrives og drøftes læringsprosesser på formelle og uformelle arenaer. Tillit og holdninger viste seg å være to faktorer som kunne hemme og fremme delingen av kunnskap.
Det teoretiske rammeverket som beskrives i rapporten er knyttet til erfaringslæring og kunnskapsdeling i en organisatorisk læringskontekst. I tillegg belyses teori i forhold til formelle og uformelle læringssystemer i en organisasjon.
Rapporten bygger på en kvalitativ metodisk tilnærming, og grounded theory er benyttet som analysetilnærming. Det innebærer at det empiriske datamaterialet har vært sentralt for å komme frem til problemstillinger og drøftninger.
Funnene synliggjør at det finnes to læringssystemer i tilknytning til OMLT-et, både formelle og uformelle arenaer benyttes for å dele kunnskap. Sammen kan disse danne et helhetlig læringssystem i organisasjonen og legge til rette for at flere typer kunnskap deles og gjøres tilgjengelige på systemnivå.