Erfaringer fra interneffektiviseringen i Forsvaret 2009-2012 - en kvantitativ analyse
Om publikasjonen
Rapportnummer
2014/01087
ISBN
978-82-464-2433-0
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.7 MB
Språk
Norsk
I langtidsperioden 2009–2012 skulle Forsvaret effektivisere for minst 0,5 prosent, tilsvarende ca.
150 mill. 2008-kroner, årlig. Formålet med interneffektiviseringen var å frigjøre ressurser for å
styrke prioritert virksomhet i Forsvaret. I denne rapporten har vi sett på erfaringer fra interneffektiviseringen
i perioden 2009–2012 og identifisert lærdommer for det videre arbeidet med
effektivisering. Hensikten er å bidra til at den fremtidige effektiviseringen i Forsvaret i størst
mulig grad kan dra nytte av tidligere erfaringer.
To metoder har blitt benyttet for å identifisere erfaringer. Vi har analysert Forsvarsstabens
database med alle de innrapporterte tiltakene i perioden. I tillegg har vi gjennomført en spørreundersøkelse
blant personell som har jobbet med eller har kjennskap til de gjennomførte tiltakene
i perioden.
Effektiviseringskravet på 0,5 prosent ble innfridd med god margin, men noe av kravet kan se ut til
å ha blitt innfridd gjennom kostnadskutt fremfor effektivisering. Svært få tiltak synes imidlertid å
ha hatt negativ effekt på operativ evne (4 prosent). Videre finner vi ved å analysere tiltaksdatabasen
at flere av de gjennomførte tiltakene kan sies å være såkalte “lavthengende frukter”. Dette
kan bety at effektiviseringsarbeidet blir mer krevende fremover fordi Forsvaret må gjennomføre
mer krevende tiltak for å kunne fortsette å oppnå gevinster.
En stor andel av de gjennomførte tiltakene minner om normal drift. Om lag tre fjerdedeler av
respondentene i spørreundersøkelsen oppgir sågar at tiltakene ville blitt gjennomført uavhengig
av effektiviseringskravet. Dersom en ønsker å påvirke Forsvaret til å effektivisere mer i fremtiden,
vil en dermed måtte vurdere hvorvidt de eksisterende incentivene og rammebetingelsene
for dette bør endres. Fra spørreundersøkelsen finner vi også at konsekvensene for driftsenhetene i
Forsvaret av å prestere over 0,5 prosent-kravet har vært uklare eller ikke konsekvente. Dette kan
føre til at færre tiltak blir rapportert og implementert.
Deling av tiltaksideer på tvers i Forsvaret og læring av beste praksis fremstår som en opplagt
mulighet til å øke effektiviseringsgevinstene i fremtiden. Analysen av tiltaksdatabasen og
resultatene fra spørreundersøkelsen forteller oss at denne typen læring på tvers ikke har skjedd i
perioden 2009–2012.
Ved hjelp av spørreundersøkelsen har vi også forsøkt å avdekke hvilken kultur og hvilke
holdninger som eksisterer med hensyn til effektivisering i Forsvaret. Resultatene gir en indikasjon
på misnøye med effektiviseringskravet, samtidig er det positive holdninger og erfaringer knyttet
til den enkeltes arbeid. Dette er det viktig å gripe fatt i i det videre arbeidet.