Effektive materiellanskaffelser i Forsvaret - en studie av insentiver i investeringsprosessen
Om publikasjonen
Rapportnummer
2015/00555
ISBN
9788246425115
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.6 MB
Språk
Norsk
I rammeskrivet for ny langtidsplan for forsvarssektoren blir det understreket hvor viktig det er at
Forsvaret identifiserer og utnytter effektiviseringspotensialet som er i sektoren (1). Forsvaret
bruker årlig omtrent 22 prosent av forsvarsbudsjettet på materiellinvesteringer (2). En effektiv
materiellanskaffelsesprosess er derfor avgjørende både for effektiviseringsarbeidet og for stridsevnen.
Denne rapporten har til formål å bidra til bedre beslutninger i investeringsvirksomheten i
Forsvaret. Ved å undersøke de ulike aktørenes insentiver i investeringsprosessen, har vi pekt på
en rekke dysfunksjonelle trekk ved hvordan prosessen er organisert i dag. Metoden vi har benyttet
i denne analysen er en stegvis prosess hvor vi har basert oss på flere datakilder: økonomisk teori,
analyse av insentivene i investeringskonseptet, en referansegruppe, spørreundersøkelser, dybdeintervjuer,
data om investeringsprosjekter og samarbeid med Totalförsvarets forskningsinstitut
(FOI). De syv funnene i rapporten er basert på en kombinasjon av alle disse metodene:
1. Det mangler en insentivstruktur som sikrer tverrprioritering mellom prosjekter.
2. Det foregår et spill om investeringsmidlene, hvor aktørene bruker sin ekspertmakt til å
anskaffe materiell med overdrevet høy ytelse (gold plating).
3. Insentivene til å vektlegge driftsperspektivet ved anskaffelsene er svake. Stillingsrotasjon og
forventninger om tilleggsbevilgninger reduserer de formelle insentivene til å ta ansvarlige
avgjørelser.
4. Det er få insentiver til å vektlegge tid i investeringsprosessen.
5. Manglende personellressurser er en delforklaring på de mange forsinkelsene.
6. Kostnadsgrensene utgjør sterke, formelle insentiver som gir utilsiktede utslag i prosessen.
7. PRINSIX som prosjektstyringsverktøy synes å være velfungerende, men det eksisterer
likevel en lang rekke mindre forbedringsområder.
For å bidra til rapportens formål, bedre beslutninger i investeringsvirksomheten, kommer vi med
en rekke anbefalinger. Sett samlet utgjør disse anbefalingene en større reform av investeringsvirksomheten
i Forsvaret, og er nødvendige grep for å endre på de underliggende insentivstrukturene
som i dag preger investeringene. Anbefalingene er her delt i seks: fem av disse er omfattende
og gjennomgripende endringer av investeringsvirksomheten, mens den siste anbefalingen
omhandler en rekke prosessuelle tilpasninger av investeringsprosessen.
Den mest sentrale anbefalingen er at ansvar og myndighet i prosessen må henge tydeligere
sammen. De som tar beslutninger om omfang og kostnad på prosjektnivå, må også være ansvarlige
for de kostnadskonsekvensene dette får senere. Slik er det bare i begrenset grad i dag. En
annen, men relatert anbefaling, er å gi Forsvarets logistikkorganisasjons investeringsvirksomhet
en mer uavhengig rolle. Dette vil bidra til at Forsvarets logistikkorganisasjon kan fylle rollen som
uavhengig gjennomfører i større grad enn i dag. Videre må Forsvarsdepartementets evne til å
prioritere på tvers mellom prosjekter styrkes. Forsvaret må også få en større evne til å kvalitetssikre
prosjektenes behov og krav. Disse behovene blir definert svært tidlig i prosjektene, ofte av
aktører med begrenset helhetsperspektiv. Behovene legger i sin tur store føringer for kostnad,
antall og valg av fremskaffelsesløsning. Til sist er også behov for grep som kan bidra til å
redusere stillingsrotasjonen i investeringsvirksomheten i Forsvaret.