Development of LES inflow conditions for turbulent boundary layers
Om publikasjonen
Rapportnummer
2013/02420
ISBN
978-82-464-2317-3
Format
PDF-dokument
Størrelse
2.7 MB
Språk
Engelsk
Computational Fluid Dynamics (CFD) er på det nåværende tidspunkt den eneste fysisk baserte
metoden for å modellere spredning og transport av aerosoler og gasser i komplekse urbane
miljøer. En av hovedutfordringene med CFD simuleringer er å bestemme innstrømsbetingelser
som varierer i tid og er kompatible med en løsning av Navier-Stokes ligninger. Hovedformålet
med denne studien er å utvikle og verifisere en metode som gir realistiske tre-dimensjonale og
tidsvarierende hastighetsfelt for bruk som innstrømsbetingelser i CFD beregninger av spredning og
transportmodellering.
Ved bruk av uegnede innstrømsbetingelser kreves ofte store beregningsdomener for å oppnå
realistiske vindfelt i de interessante områdene. Dette resulterer i økte beregningskostnader som
kan begrense bruksområdet til CFD simuleringer.
I denne studien utforskes en ny metode for å generere innstrømsbetingelser ved hjelp av en
eksperimentell database. Metoden er basert på målte hastigheter som blir konvertert til et format
som kan brukes i CFD simuleringer gjennom en prosedyre som kalles linear stochastic estimation
(LSE).
Resultatene ser lovende ut og det blir vist at metoden kan generere et realistisk turbulent
grensesjikt bare ∼ 3 grensesjiktstykkelser nedstrøms for innstrømningsplanet. Andre metoder
krever typisk 3 − 4 ganger denne distansen. Ved atmosfærisk skala innebærer dette en reduksjon fra
ca. 3000m til 900m. Dermed kan beregningsområdet reduseres tilsvarende.
Fra et vitenskapelig synspunkt er effekten av storskala turbulens på innstrømsbetingelsen av
interesse. I denne studien ble dette undersøkt ved bruk av proper orthogonal decomposition (POD).
Hastighetsfeltet ble rekonstruert med forskjellige energinivåer og resultatene viser at redusert
energi resulterer i et lengre transisjonsområde. Lengre nedstrøms sammenfaller den beregnede
turbulente kinetiske energien.