Design og implementasjon av FFI GCS - kontrollstasjon for ubemannede systemer

FFI-Rapport 2016

Om publikasjonen

Rapportnummer

2015/01620

ISBN

9788246426914

Format

PDF-dokument

Størrelse

1.3 MB

Språk

Norsk

Last ned publikasjonen
Espen Skjervold
Formålet med denne rapporten er å dokumentere og gjøre kjent en egenutviklet kontrollstasjon for ubemannede systemer, tatt frem gjennom prosjektet 1359 «Teknologi for fremtidens UAS». Motivasjonen for å utvikle en egen kontrollstasjon er flerdelt: Eksisterende løsninger er ikke gode nok og gir ikke tilstrekkelig støtte til operatøren. Løsningene krever mye personell per farkost som dermed skalerer dårlig og medfører høye kostnader. Ved hjelp av økt automatisering kan operatøren avlastes og kapasitet frigis til andre oppgaver. Eksisterende løsninger vil også måtte tilpasses for å integreres med sentrale systemer i Forsvarets informasjonsinfrastruktur. På sikt vil det være vesentlig at autonome kapasiteter kan behandles på en homogen måte sammen med andre kapasiteter og håndteres i for eksempel BMS. Ved å benytte MARIA kartmotor og Trackservice kan kontrollstasjonen enkelt integreres med forsvarssystemer som NorBMS og FACNAV. Sist men ikke minst er kontrollstasjonen tenkt benyttet som en eksperimentplattform for ubemannede farkoster og vil støtte flere aktiviteter under FFIs strategiske satsning på dette området. Systemet tilbyr et plug-in-rammeverk og et programmeringsgrensesnitt (API) slik at man med liten innsats kan utvide systemet og kontrollere oppførselen til autonome farkoster og sensorer. Vi tror flere prosjektmiljøer ved FFI vil ha nytte av løsningen for eksperimentering med blant annet farkostoppførsel og farkostsamhandling samt sensorbehandling, og flere miljøer har allerede meldt sin interesse. Gjennom en iterativ utviklingsprosess ledet av en «agile» (smidig) utviklingsmetodikk har gruppen tatt frem systemdesign og implementasjon. Fordi kontrollstasjonen skal benyttes som eksperimentplattform både for prosjekt 1359 og andre prosjektmiljøer, har det vært fokus på robust arkitektur og kodekvalitet for å sikre et system som kan utvides og vedlikeholdes. Prosjektet har i dag en fungerende kontrollstasjon verifisert gjennom en serie tester hvor ubemannede flyvende farkoster er benyttet. Løsningen gir oss allerede nye kapasiteter i forhold til eksisterende systemer i form av evne til å kontrollere flere samtidige farkoster samt automatisk generering av ruter for akserekognosering/overvåkning.

Nylig publisert