Design og implementasjon av FFI GCS - kontrollstasjon for ubemannede systemer
Om publikasjonen
Rapportnummer
2015/01620
ISBN
9788246426914
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.3 MB
Språk
Norsk
Formålet med denne rapporten er å dokumentere og gjøre kjent en egenutviklet kontrollstasjon for
ubemannede systemer, tatt frem gjennom prosjektet 1359 «Teknologi for fremtidens UAS».
Motivasjonen for å utvikle en egen kontrollstasjon er flerdelt: Eksisterende løsninger er ikke gode nok
og gir ikke tilstrekkelig støtte til operatøren. Løsningene krever mye personell per farkost som dermed
skalerer dårlig og medfører høye kostnader. Ved hjelp av økt automatisering kan operatøren avlastes
og kapasitet frigis til andre oppgaver.
Eksisterende løsninger vil også måtte tilpasses for å integreres med sentrale systemer i Forsvarets
informasjonsinfrastruktur. På sikt vil det være vesentlig at autonome kapasiteter kan behandles på en
homogen måte sammen med andre kapasiteter og håndteres i for eksempel BMS. Ved å benytte
MARIA kartmotor og Trackservice kan kontrollstasjonen enkelt integreres med forsvarssystemer som
NorBMS og FACNAV.
Sist men ikke minst er kontrollstasjonen tenkt benyttet som en eksperimentplattform for ubemannede
farkoster og vil støtte flere aktiviteter under FFIs strategiske satsning på dette området. Systemet tilbyr
et plug-in-rammeverk og et programmeringsgrensesnitt (API) slik at man med liten innsats kan utvide
systemet og kontrollere oppførselen til autonome farkoster og sensorer. Vi tror flere prosjektmiljøer
ved FFI vil ha nytte av løsningen for eksperimentering med blant annet farkostoppførsel og
farkostsamhandling samt sensorbehandling, og flere miljøer har allerede meldt sin interesse.
Gjennom en iterativ utviklingsprosess ledet av en «agile» (smidig) utviklingsmetodikk har gruppen tatt
frem systemdesign og implementasjon. Fordi kontrollstasjonen skal benyttes som
eksperimentplattform både for prosjekt 1359 og andre prosjektmiljøer, har det vært fokus på robust
arkitektur og kodekvalitet for å sikre et system som kan utvides og vedlikeholdes.
Prosjektet har i dag en fungerende kontrollstasjon verifisert gjennom en serie tester hvor ubemannede
flyvende farkoster er benyttet. Løsningen gir oss allerede nye kapasiteter i forhold til eksisterende
systemer i form av evne til å kontrollere flere samtidige farkoster samt automatisk generering av ruter
for akserekognosering/overvåkning.