Beslutningsprosesser i håndtering av en digital hendelse – en Garbage Can tilnærming
Om publikasjonen
Rapportnummer
17/16342
ISBN
978-82-464-3013-3
Format
PDF-dokument
Størrelse
691.7 KB
Språk
Norsk
IKT16 var en stor nasjonal øvelse hvor deltakerne trente på å håndtere et stort cyberangrep mot
Norge. Formålet med øvelsen var å sette Norge i bedre stand til å møte en stor digital hendelse.
I en slik øvelse blir det tatt mange beslutninger, gjerne under et betydelig tidspress og med
begrenset tilgjengelig informasjon. I denne studien har vi sett nærmere på de prosessene som
leder til beslutninger, og hvilke forutsetninger som ligger til grunn for at beslutninger blir tatt.
Dette kan gi bedre grunnlag for å forstå disse prosessene, og dermed grunnlag for bedre
beslutningstaking.
Der teoretiske rammeverket for studien er The Garbage Can Model of Organizational Choice
(GCM). Modellen legger til grunn at beslutninger tas når problemer og løsninger kobles sammen
og tidspunktet for en beslutning er til stede. Videre er det et kjerneområde i modellen at
deltakerne i beslutningsprosessene ofte er de som vurderer problemene som viktige nok, altså
de som investerer mest tid og ressurser i dem. Deltakere kan også være personer som
tilfeldigvis har blitt plassert i situasjoner hvor det er nødvendig å ta beslutninger. Forklaringen på
det sistnevnte er en svakhet i modellen. For å vise at tilfeldigheter sjelden forklarer
gruppesammensetninger og gruppedynamikk, bruker vi Stacey og teorien om komplekse
responderende prosesser. I våre øyne bidrar dette til å styrke GCM som forklaringsmodell for
beslutninger.
Studien ble gjennomført som en observasjonsstudie hos en sentral aktør mens øvelsen pågikk.
Funnene våre viser at det er særlig for beslutninger med middels viktighet, eventuelt middels
kompleksitet, at Garbage Can-prosesser gjør seg gjeldende. Som en del av mediespillet ble det
for eksempel gitt innspill om andre typer hendelser enn de som var kjernen i øvelsen. Den
aktøren vi observerte, brukte uforholdsmessig mye tid på å følge et slikt spor. Denne
beslutningen ble tatt av en tilsynelatende tilfeldig sammensatt gruppe som var til stede da
innspillet kom, og derfra ble det løftet inn i kriseledelsen. Et annet funn var at kriseledelsen var
preget av endring i personell fra møte til møte. Endringene skyldtes at faste medlemmer var
opptatt på annet hold og sendte stedfortredere. Det påvirket gruppedynamikken. Uten at vi vet
noe om hvordan utfallet av ulike saker ville blitt dersom kriseledelsen hadde hatt de samme
deltakerne gjennom hele øvelsen, er det støtte i GCM for å antyde at det har påvirket
beslutningene.
Beslutninger som resultat av Garbage Can-prosesser er en naturlig del av enhver organisasjon.
Folk kommer sammen i formelle og uformelle settinger og tar beslutninger. Disse prosessene
kan ikke nødvendigvis kontrolleres, men påvirkes best gjennom deltakelse. Kontinuerlig jobbing
med tiltak for å skape en omforent forståelse av og aksept for virksomheters mål kan også bidra
til å redusere opportunisme og andre personlige agendaer hos deltakere i
beslutningsprosesser.