Bedre samarbeid – læringspunkter fra Forsvarsmateriells strategiske samarbeid med Teleplan Globe
Om publikasjonen
Rapportnummer
24/01986
ISBN
978-82-464-3570-1
Format
PDF-dokument
Størrelse
1.6 MB
Språk
Norsk
Strategisk samarbeid med norsk forsvarsindustri skal styrke forsvarssektorens tilgang til materiell, tjenester og kompetanse.
I denne rapporten analyserer vi et strategisk samarbeid mellom Forsvarsmateriell (FMA) og Teleplan Globe (TPG). Formålet vårt er å identifisere læringspunkter som kan brukes for å forbedre andre strategiske samarbeid. Vi bruker et analytisk rammeverk som er utarbeidet ved FFI, for å høste erfaringer fra FMAs samarbeid med TPG innenfor området «programvare for operativ beslutningsstøtte».
Vi har identifisert fem læringspunkter FMA og sektoren bør ta med seg i fremtidige samarbeid:
1. FMA bør jobbe for å sikre kontinuitet i relasjoner og utarbeide prosesser og rutiner som reduserer konsekvensene av personellbytte for relasjonen.
2. FMA bør sikre forutsigbare rammer ved å forankre strategisk samarbeid i styrende dokumenter og strategier for sektoren. Dersom en slik forankring ikke er mulig, bør FMA vurdere om strategisk samarbeid er riktig fremgangsmåte, eller involvere sentrale ledere direkte i samarbeidet.
3. FMA bør legge til rette for effektiv koordinering av samarbeidet ved å etablere faste møtefora, slik at partene kan utveksle informasjon, planlegge aktiviteter og avklare forventninger. Tidliginvolvering bør vurderes der det er mulig, for å forbedre ressursplanlegging og bedre utnytte samarbeidspartnerens kompetanse.
4. FMA bør i størst mulig grad delegere beslutningsmyndighet til enhetene som har best oversikt over samarbeidets aktiviteter og målsettinger, ofte på et lavere nivå i organisasjonen. Tydelig kommunikasjon opp- og nedstrøms er viktig for å sikre at strategiske føringer ivaretas i samarbeidet, og at samarbeidets behov ivaretas i beslutninger som tas av ledelsen.
5. FMA og samarbeidspartneren bør avklare spørsmål om eierrettigheter for produkter som utvikles i samarbeidet, før samarbeidet påbegynnes. Dette vil bidra til å avklare forventninger og forhindre misforståelser. FMA bør i denne prosessessen vurdere hvordan eierforhold kan påvirke leverandørens incentiver og innsats.