Fem læringspunkter for strategisk samarbeid
Strategisk samarbeid med norsk forsvarsindustri skal styrke forsvarssektorens tilgang til materiell, tjenester og kompetanse.
I rapporten «Bedre samarbeid – læringspunkter fra Forsvarsmateriells strategiske samarbeid med Teleplan Globe» har forskere ved FFI sett på Forsvarsmateriells (FMA) evne til å utnytte strategisk samarbeid. Formålet har vært å identifisere læringspunkter fram mot nye samarbeid.
– Vi bruker et rammeverk utarbeidet ved FFI i en kvalitativ casestudie av strategisk samarbeid i FMA. Slik høster vi verdifulle erfaringer fra FMAs samarbeid med Teleplan Globe (TPG) om hvordan vi kan samarbeide bedre med eksterne leverandører, sier forsker Anders Metteson Aulie.
I rapporten peker forskerne på fem læringspunkter FMA og forsvarssektoren kan bruke i framtidige samarbeid:
- FMA bør jobbe for å sikre kontinuitet i relasjoner og utarbeide prosesser og rutiner som reduserer konsekvensene av personellbytte.
- FMA bør sikre forutsigbare rammer ved å forankre strategisk samarbeid i styrende dokumenter og strategier for sektoren. Dersom en slik forankring ikke er mulig, bør FMA vurdere om strategisk samarbeid er riktig fremgangsmåte, eller involvere sentrale ledere direkte i samarbeidet.
- FMA bør legge til rette for effektiv koordinering av samarbeidet ved å etablere faste møtefora, slik at partene kan utveksle informasjon, planlegge aktiviteter og avklare forventninger. Tidliginvolvering bør vurderes der det er mulig, for å forbedre ressursplanlegging og bedre utnytte samarbeidspartnerens kompetanse.
- FMA bør i størst mulig grad delegere beslutningsmyndighet til enhetene som har best oversikt over samarbeidets aktiviteter og målsettinger, ofte på et lavere nivå i organisasjonen. Tydelig kommunikasjon opp- og nedstrøms er viktig for å sikre at strategiske føringer ivaretas i samarbeidet, og at samarbeidets behov ivaretas i beslutninger som tas av ledelsen.
- FMA og samarbeidspartneren bør avklare spørsmål om eierrettigheter for produkter som utvikles i samarbeidet, før samarbeidet påbegynnes. Dette vil bidra til å avklare forventninger og forhindre misforståelser. FMA bør i denne prosessen vurdere hvordan eierforhold kan påvirke leverandørens incentiver og innsats.