Autonomous battalion simulation for training and planning integrated with a command and control information system
Om publikasjonen
Rapportnummer
2013/01547
ISBN
978-82-464-2329-6
Format
PDF-dokument
Størrelse
5.3 MB
Språk
Engelsk
Dagens simuleringsbaserte stabs- og ledertrening krever at operatører styrer simuleringen. Disse operatørene tar i mot kommandoer på høyere nivå, som de bryter ned til oppgaver på lavere nivå, som brukes til å styre datagenererte styrker. Nødvendigheten av ekstra personell i form av operatører begrenser hvor ofte det er mulig å trene. Dette gjør det også kostbart å bruke simulering til evaluering av handlemåter under operasjonsplanlegging. Vi jobber med å utvikle mer autonomt simuleringssystem. Dette systemet kan blant annet kommunisere med et kommando og kontroll informasjonssystem (K2IS) direkte, slik at mengden nødvendig personell minimeres.
For å kunne integrere et simuleringssystem med et K2IS, må ordren som lages i K2IS utrykkes i et standard, utvetydig og maskinleselig språk som simuleringssystemet forstår. I tillegg må simuleringssystemet være i stand til å forstå og utføre høyere nivå oppgaver, som betyr at de simulerte styrkene må ha tilstrekkelig kunnskap om standard taktikk og doktrine. Denne rapporten beskriver en første versjon av en demonstrator av et simuleringssystem som er i stand til å autonomt simulere en bataljonsoperasjon.
Simuleringssystemet er integrert med et K2IS som brukes til å se og definere ordre samt følge med på status til egne og fiendtlige styrker. Simuleringssystemet kan ta i mot og utføre ordre definert i K2IS og sende rapporter tilbake. K2IS brukes også til å definere oppdragsorganisasjon og startposisjoner for egne styrker. Utveksling av ordre, rapporter og scenariodefinisjoner mellom K2IS og simuleringssystemet er utrykt i "Coalition Battle management Language" (C-BML) og "Military Scenario Definition Language" (MSDL). C-BML er en standard under utvikling for utveksling av maskinlesbare ordre og MSDL er en standard for å beskrive scenarier.
Simuleringssystemet består av et multiagentsystem sammen med et kommersielt tilgjengelig system for datagenererte styrker. Kunnskap om høyere nivå taktikk og doktrine er implementert i multiagentsystemet, som brukes til å kontrollere de datagenererte styrkene. Agentene i multiagentsystemet er organisert i et hierarki som representerer lederne med stab for de aktuelle militære enhetene. Kontekstbasert resonnering (CxBR) er brukt til å modellere adferden til agentene, og implementasjonen av dette CxBR-baserte agentrammeverket er hovedfokuset i denne rapporten.
Simuleringssystemet og hvordan det virker sammen med K2IS har blitt demonstrert for militære eksperter, og tilbakemeldingene var generelt positive. Tilbakemeldinger om mulige bruksområder, hva systemet bør gjøre og ikke bør gjøre osv. er oppsummert i slutten av denne rapporten.